Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 3237 ggr
MalinFrosch
2013-03-08 08:39

Tvåvåningsbur?

Jag är på jakt efter en tvåvåningsbur att ha inomhus. Planen är att skaffa en till kanin och då ha en kanin på varje våning. 

Någon som har tips på var man kan hitta en tvåvåningsbur som har lagliga mått på båda våningarna. Och hemskt gärna också är FIN! Är inte superförtjust i plastiga burar. 

Hade hittat en på zooplus förut men de har nu tagit bort den från sin sida.

Annons:
[Rabbitte]
2013-03-08 09:20
#1

Har du tittat på www.zooplus.com? De levererar till Sverige samt har större utbud över lag🙂
Jag beställer ofta därifrån och tar inte ens 2 veckor att få hem det man beställt. Sist beställde jag en bur + massa inredning - kom på 4 dagar!

MalinFrosch
2013-03-08 09:29
#2

Jo fast som sagt så har de ju inga sånna burar på zooplus längre.
De har ett par i plast dock. Som är bara preciiiis lagliga. Men plast är så… plastigt… :P Ska ha den i vardagsrummet så hade varit trevligt med en finare bur.

[Rabbitte]
2013-03-08 09:55
#3

Det finns ju i trä med😉 på zooplus alltså

MalinFrosch
2013-03-08 10:38
#4

Jaså? Hittar ingen. Kan du länka pretty please?

MalinFrosch
2013-03-08 11:14
#6

Aha du tänkte på uteburarna.
Har funderat lite på dem men känns lite osmidigt att ha inomhus. Väldigt tunga. De är dessutom dyrare. Men ja jag funderar på det….

Idealiskt skulle jag dock vilja hitta en bur som är gjord för inomhusbruk men är i trä eller delvis i trä (alternativ snygg plast…).
Fast det verkar extremt svårt att få tag på… En affärsidé för någon entreprenör kanske!? :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Rabbitte]
2013-03-08 12:06
#8

Jag har haft det förr och har precis som köpt en sådan som ska stå i vardagsrummet här när nya familjemedlemmen kommer nästa helg. det är lite praktiskt bakom, men jag ska göra i ordning buren i helgen, inte för att göra reklam, men på måndag lägger jag ut en video om hur vi gjort och så - kan du ju se hur det blev om du vill

Kommer på min YouTubekanal: http://www.youtube.com/user/Rabbitte2013

MalinFrosch
2013-03-08 12:16
#9

Mmm det får nog kanske bli en utebur trots allt… Ska bara bestämma mig vilken som verkar bäst! :)

Kul! Ska kolla in det absolut!

Fridaaaa
2013-03-08 16:54
#10

Köper du utebur, köp inte en trixixeburar :) Och kolla noga så att de har godkända mått på varje våning, ej sammanlagt :)

Och det ska troligtvis bli nya lagmått, såköp en bur efter dem eller större, är ett rekommendera :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MalinFrosch
2013-03-08 16:56
#11

#10 Varför en Trixie-bur?

Jadå jag har koll på måtten som är lagliga. Kollar det jättenoga när jag ska köpa bur. Många på zooplus som är olagliga dock… Mycket skumt varför de säljer sånt…

Fridaaaa
2013-03-08 17:29
#12

#11 Inte står det :) De är kassa  :) De har sällan lagliga mått, kasst material osv. Inget positivt med dem :)

Zooplus = inte svensk sida = inte samma lagliga mått som vi har i Sverige. Det är en av anledningarna…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisaKanin
2013-03-08 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag köpte en bur på zooplus där det enligt vad det stod fattades några få cm för att de skulle vara lagliga på höjden, dock så stämde inte detta utan måtten var mätta mellan trälisterna och inte de faktiska innermåtten. Jag har två såna burar som båda är lagliga, här är nr 1. Hittade mitt och andras produktfoto på zooplus men själva buren har tydligen utgått där:

http://www.zooplus.dk/customerpicturedisplay/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/andre/284609

Annons:
LisaKanin
2013-03-08 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Rabbitte]
2013-03-08 17:57
#15

Fina burar!
Jag mailar alltid innan och ber dem mäta ordentliga måtten. De vill kanske få det att se bättre ut genom att ta yttermåtten?

Jag har haft trixieburar, hasparna på dem är sådär om det är de med ett plasthjärta som knappt täcker dörren, men gjorde egna i trä som täckte bra, men dem med galler runt om och gallerdörr, hagarna, är bra tycker jag.

LisaKanin
2013-03-08 17:58
#16

Den vita buren var den jag köpte på zooplus danmark, den andra köpte jag på amazon, om jag minns rätt. Den andra har inget inbyggt hus och jag tycker den vita är snyggare men den träfärgade är i övrigt lite bättre kvalitet upplever jag än den vita. Var inte lika svår att montera, bottenplattorna är lättare och dra ut och den vita känns lite rangligare. Fast den är helt okej också och snyggare som sagt 🙂. Funderar faktiskt på att sälja den ena eller båda eftersom vår kanin mest bor under min säng nu. Intresserad? 😃

Den vita har jag förresten klätt in varenda kant med metallister för att kaninen inte ska kunna tugga på buren. Den träfärgade har jag klätt in några kanter, men har lister till alla som bara är att limma på om man vill.

Fridaaaa
2013-03-08 17:58
#17

#15 De har även burar med haspar som är hjärtan ja, men även andra burar.
Men de är kassa :)

Hage har jag aldrig haft men bur med kombinerad hage = botten  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MalinFrosch
2013-03-08 19:13
#18

#12 Ah förlåt, jag som läste alldeles för fort. Ja du har så rätt. Deras burar verkar ha kassa mått, därför jag blev så där att "varför ska jag köpa en sån?". Men då är vi på samma plan. Inga Trixie-burar! ;)

MalinFrosch
2013-03-08 19:16
#19

#13 Ja det var en sån jag hade planerat att köpa!! Men den har ju slutat säljas av någon anledning :(

Skickar ett pm till dig förresten! :)

Fridaaaa
2013-03-08 19:26
#20

#17 Haha lätt hänt att missa ett enda litet ord :) Hänt mig flera gånger :P Och det kan få helt annan betydelse ibland xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MalinFrosch
2013-03-08 19:41
#21

#20 Haha ja det blev ju helt annan betydelse ju! :P

Fridaaaa
2013-03-08 19:50
#22

#21 Ja hehe 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CaptainBunchie
2013-03-08 20:03
#23

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/fleretages/255625
Gratis frakt. ;) (Sverige portofri fra kr 399,00)
Och helt lagom stora burar också. 😃
Synd bara att den inte är på rea längre.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

MalinFrosch
2013-03-08 20:05
#24

#23 Tack för tipset, men för plastigt för min smak… 
Jag jag vet att jag är kräsen… :P

MalinFrosch
2013-03-08 20:08
#25
CaptainBunchie
2013-03-08 20:16
#26

#25 - Tyskar är fantastiska gällande burbygge verkar det som, har sett en hel del fina (dock mest chinchillaburar/hamster/mus/terrarie).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

MalinFrosch
2013-03-08 20:36
#27

#26 Ja de är ingenjörer tyskarna :)
Blir nog kanske eventuellt att beställa från Amazon istället för zooplus. Vilket utbud det fanns där som inte finns på andra sidor! :O

Annons:
Upp till toppen
Annons: