Annons:
Etikettom-lejonhuvad-kanin
Läst 5166 ggr
Lady-X
8/8/10, 1:52 PM

Hur är en lejonhuvad till sättet (ej vädur)?

Som rubriken. Undrar lite över om det finns egenskaper som generellt skiljer rasen åt från andra raser bortsett från pälsen. Jag syftar på lejonhuvade dvärgkaniner med uppåtstående öron.

Annons:
Emelie
8/10/10, 9:18 PM
#1

Jag föder upp lejonhuvade kaniner, och har det intrycket av rasen att de är precis som en blandning mellan hermelin och dvärgvädur.

Ena stunden kan de vara riktigt lata och inte orka göra någonting, medan de i andra sekunden springer runt som tokar i burarna och är riktigt spralliga.

Det är i vilket fall som helst en underbar ras med underbart temeperament! Passar till den som vill ha lite fart och fläkt ibland, men som också önskar en lugn kanin :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lady-X
8/10/10, 11:18 PM
#2

#1 Hur är det med pälsvård?

Emelie
8/12/10, 11:18 AM
#3

De kräver knappt någon pälsvård alls! :) Borsta lite grann en gång i veckan sisådär, annars nästan ingenting.

Lite beror ju dock på hur mycket man kaninen har, och man kan generellt säga att en ungkanin behöver betydligt mer pälsvård än en vuxen kanin för att inte tova.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Jozefinz]
5/24/11, 8:55 PM
#4

Ofta pigga och busiga. Lejonhuvade kaniner är i allmänhet snälla och menar väl,

det brukar dock vanligtvis ta längre tid att vinna deras förtroende.(om man jämför med dvv) Det är typ så med de flesta dvärgisar med uppåtöron!

[Jozefinz]
5/24/11, 9:07 PM
#5

lejonkaniner är större än hermelinkaniner och mindre än angoror,  

Det är på liknande sätt dem har fått fram lejonhuvad, t,ex en korsningskull mellan hermelinkanin och angora. xD

ÄLSKAR Lejonhuvad Kyss

Fridaaaa
5/27/11, 2:46 PM
#6

Jag har iför sig bara lejonkorsningar (men lejonhuvad kanin är i 3 av dem), jag tycker dem är snälla, ganska lugna och nyfikna :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Itchy
5/31/11, 2:10 AM
#7

jag är uppvuxen med endast dv vädurar, men det första lejonet familjen skaffade, gjorde ett sånt intryck att jag nu till och med skaffat en själv, det är mer fart i dem, de är mer "personliga" (mammas äldsta lejon är hennes kanin, och kan bli riktigt sur om ngn annan tar "hans plats")

mitt lilla lejon har jag inte haft så länge, men han är en lustig liten prick som verkar ha eld i baken & hittar gärna på hyss (såsom att skita ner hela min säng) :P

You can't spell Bitchy without Itchy

CaptainBunchie
6/1/11, 3:51 PM
#8

#1 - Låter precis som min korsning hermelin/löwen(lejonhuvad) när man t.ex. är ute kan han stå en lång stund och bara glo, och sen bar det av ;) superbra vid hoppning då han kan springa snabbt men helt och hållet kontrollerbart :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CHoPSTix
6/3/11, 9:20 PM
#9

det är väl olika från kanin, till kanin. Men min lejonhuvade är nyfiken fast försiktig. Han älskar att rymma och att äta gräs, för att inte glömma sova, äta och tyger.

Goodbye Kitty <3

Upp till toppen
Annons: