Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 2968 ggr
NinaLotta
2016-02-01 20:43

Frigående kanin inomhus tips!

Hejsan! Nu är det så att jag har funderat kring att ev ha min lilla Charlie som frigående inomhus❤️ Han bor utomhus just nu. Tänkte att han skulle kunna vara frigående på mitt rum, till en början med. Har googlat kring detta och nu vill jag lite fler källor:) Fördelar vs nackdelar? Hur ska man vänja han vid att bo inomhus , det jag syftar är på temperaturen? Ska man börja med små stunder som 10 - 15 min och sen öka? Under hur lång tid? Han är världens snällaste kanin , så tillgiven och gosig ❤️ Tänkte ha en bur där han har sin bajslåda. Sladdskydd vet jag att jag måste fixa. Även gömmor och pinnar etc. Ös på med tips🐰 Men vill gärna bolla idéer mer er andra också. Kan bifoga en bild för att se planlösningen på mitt rum. Tack på förhand! Kramar💗

Annons:
oliverholmström
2016-02-03 19:11
#1

Jag föredrar att ha kaniner ute då iaf min kanin och andra jag känner vars kaniner är mycket gladare för att vara ute. De gillar ju trots allt kyla mer än värme. Men kan förstå dig att det är mysigare med innebandyn då man alltid är nära dem. Problemet är också att en rumsren kanin plötsligt hittar ett nytt ställe som år bättre för dens behov. Så när man kommer hem så har det hänt mitt på golvet och det är ju inte så kul. Nu pratar jag bara utifrån mina egna upplevelser men någon som har innekanin får väll mer prata om det. Ville bara dela med mig av mina upplevelser!

frejaspluto
2016-02-05 19:25
#2

Det beror på vad du känner för din kanin vad den har för behov. Just min kanin ( min dotters) han vääääldigt bekväm, aktiv på dagarna och lugn på sen eftermiddag. Sover just nu bra på nätterna. Jag har köpt kompostgrind. Har en stor bur och utöver den buren så är det kompostgrind. Har lagt en bra matta, hus, kryp in och hus som hsn kan klättra i och hoppa på taket. Aktivitetsboll. Sen när jag, Familjen kommer hem så öppnar jag grinden stänger till hall och våra sovrum. Med kompostgrind. Så har han frittfram vardagsrummet och kök. Sen använder jag ord, meningar eller klicker till med locka till buren eller annat. Men det är träning och tålamod. Tänk på att du vet och känner din kanin alla har olika behov!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

KarinNorgren
2016-02-19 10:14
#3

Mycket aktiviteter i form av lådor och pinnar så han har mkt att äta på och leka med. Du kan börja med kortare stunder och öka dom successivt. Men 30 min går alldeles okej. Håll koll på temperaturen på öronen så vet du om kaninen är bekväm eller för varm/kall. Lycka till!

Lyckligakaninen
2016-02-22 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Våran kanin är ca 7 månader. Han fick börja med att vara i kök och hall. Provade länge med "toa" träning. Nu funkar det jättebra! ( när han gick på toan gav jag honom 1/2 kaningodis. Det har krävt ganska mycket. Men har gett resultat! Han är inte kastrerad och det är säkert olika på alla kaniner, hur lång tid det tar. )Han får vara vart han vill på nedervåningen. Jag bär upp honom för trappan, där uppe är hans bur. På kvällen vid ca 22.00, vet han att han får komma upp. Jag ger honom godsaker som pellets, liten bit hårt bröd, morotsbitar, sallad, broccoli. När vi ska lägga oss, får han sin mat i sin bur. Därefter sätter jag en filt på buren. Han accepterar det., och "för inget liv"

Bilderna är på buren. Men i köket har vi ett tygstycke med en pappkartong, som han kan gå in i eller sitta uppe på. Utanför vardagsrummet mot köket står hans "kattlåda" med en matta under.  Ett par meter därifrån har vi en liten plastlåda med hö och lite grenar samt en trälåda med ett örngott, så det blir mjukt. Våran kanin kommer till oss på kvällarna och hoppar upp i soffan. Däremot har han lärt sig hur det låter när vi tar fram grönsaker. Så vi måste titta vart han sitter, när vi går in i köket. För han har lärt sig att tigga ;)

Upp till toppen
Annons: