Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1005 ggr
Lisabella
2015-08-04 19:40

Tvätta bajs i rumpan 1 gång i veckan. Tokigt?

Hej!

Jag har en dubbelmanad lejonhuvad hona som jag tror är kring 5 år. Det är en hittekanin, så vi är inte säkra. Hon har bott hos oss i 4 år. 

Jag brukar klippa pälsen kring svansen och i rumpan, för att avföringen inte ska fastna. Nu gör den ju det ändå, eftersom hon ofta är lös i magen, varvat med normala bajskulor. Både hon och vi är rätt trötta på att tvätta henne i handfatet och försiktigt lirka loss skiten. Men vad ska man göra??

Hon äter hö, gnager på pinnar och får lite färskt nu och då. Hon bor ute på sommaren och äter gräs. Nu har jag insett att hon antagligen fått för mycket pellets, så det har vi dragit ned rejält på nu. Hon får heller inget färdigköpt godis, som finns hur mycket som helst i butikerna, utan festar loss på grönsaker ibland. 

Jag undrar om det är fler som har samma problem?

I övrigt är hon pigg och frisk och har alltid varit. Inga tandproblem eller så.

Jag är väldigt tacksam för idéer, tips och råd!!

Annons:
[neptunens]
2015-08-04 21:13
#1

Har hon varit dålig i magen från och till sedan ni hittade/köpte henne? Eller är det nattbajset som fastnar? (om hon inte käkar det, så får hon för mycket protein i fodret)
Jag skulle sätta henne på en hö diet (Dvs bort med pellets och grönsaker sålänge) för att se om det blir bättre.

Lisabella
2015-08-05 16:18
#2

Tack, jag ska pröva.

ra-17
2015-08-06 21:53
#3

Säger som #1 . Är det nattbajs tror du? Isåfall är hon för tjock så jon inte kan äta nattbajset? Annars är det för mycket protein. Som sagt, hö diet och se om det blir bättre. Vilka grönsaker brukar hon få?

Lisabella
2015-08-06 22:11
#4

Hon får morot, gurka, äpple ibland paprika. Nu går hon ute så då äter hon förstås gräs också.

RebeccaG
2015-08-08 15:11
#5

Jag hade en lejon/angora korsning för ett par år sedan. Hon hade megacolon så hon hade städigt löst bajs och va mager. Om jag va du skulle jag boka tid hos vet och får klarställt varför hon bajsar som hon gör. Ingen av mina lejon har löst bajs, och dom äter massa godsaker vid sidan om höet. 

Börja med att ta bort allt utom hö & vatten från hennes kost, om det inte blir bättre > veterinären.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Lisabella
2015-08-18 13:24
#6

Tack för svar, det ska jag göra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: