Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 779 ggr
skutt15
2015-07-23 14:39

Springer ifrån mig när jag släpper ut henne

Ja, precis som rubriken låter. Har dock haft min kanin i 3 dagar bara, och har försökt klappa och tagit det väldigt lugnt med henne. Hon är inte särskilt social? 
Hon är väldigt lugn i buren. Men de två gånger jag släppt ut henne har hon bara sprungit ifrån mig så fort jag försöker ta upp henne. Den här gången hon var utsläppt fick jag jaga henne runt lägenheten i ca 5-10 minuter innan jag fick tag på henne. (hon är inte alls rumsren utan släpper sina pluttar överallt). Kissa gör hon dock oftast i toahörnet i hennes hörna vilket är jätte bra. Kände efter denna gång att det inte alls är kul att ha henne ute, om hon ska springa ifrån varje gång man kommer nära* Rädd för att hon ska bita sladd o grejer.
Hur var det med era kaniner de första dagarna? Tips tack!
/ Första gångs kaninägare

Annons:
Fridaaaa
2015-07-23 14:54
#1

Du har bara haft den 3 dagar, man måste ha tålamod, ge det mycket tid :) 
Jaga absolut itne kaninen, då kommer du inte vinna kaninens förtroende. 

sladdskydd eller blockera så att kaninen inte kommer åt sladdar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaaocrazy
2015-07-23 15:08
#2

De första dagarna måste kaninen få känna av buren och känna sig trygg med det. Tillbringa gärna tid nära buren, sätt dig t.ex. Bredvid buren och prata med kaninen eller bara läs en bok. Bara du är ganska nära så att hon vänjer sig vid att du inte är farlig. När du gjort om denna process i några dagar kan du börja klappa henne när hon är i buren. Skuttar den iväg så låt den vara och försök en stund senare istället. Det är viktigt att man inte stressar. Du har ju faktiskt endast haft kaninen i 3 dagar så man kan inte förvänta sig full tillit från dag 1. Om några veckor eller månader är det mer rimligt att du kan ha kaninen lös utan problem. För att gå vidare till att kunna ha kaninen lös i lägenheten så är det ett + att den är rumsren. Men även om den är rumsren eller ej så kan man inte börja med att ha kaninen lös i hela lägenheten. Man får börja med att avgränsa delen av rummet där kaninens bur står. Då kan den hoppa in om den känner sig otrygg. Efter några dagar kan man göra detta utrymme lite större, sen kan man efterhand ha kaninen lös i hela rummet. Efterhand kan man öppna dörrarna till fler rum tills kaninen kan vara i hela lägenheten. Dett bästa tipset till dig är att inte stressa utan det får ta den tid det tar. Gör du på detta sättet kommer du få en trygg kanin som gärna springer lös i lägenheten istället för att skutta in under möbler och gömma sig. Tänk även på att aldrig aldrig jaga kaninen. Sätt dig istället ner på golvet, i samma höjd som kaninen, så blir du mindre hotfull. Där kan du istället locka på kaninen så kommer den kanske till dig istället för att gömma sig från dig. Lycka till!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

skutt15
2015-07-23 15:19
#3

Okej, tack för bra och utförliga tips! Fick råd av personen som jag köpte kaninen av att jag skulle ge mycket kärlek i form av klappande osv de första dagarna. Men då tar jag det lugnt tills kaninen vill komma fram till mig själv istället :) Ja, det kändes inte bra heller, följer era råd tills hon är redo 😛

Upp till toppen
Annons: