Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 4359 ggr
Kakan2
2015-05-20 12:58

Kaninbur, bra mått o sånt, har jag tänkt vettigt?

Hej!

Vi skall skaffa 2 kaniner (dvärgvädurar) under sommaren var det tänkt. 2 st som skall dela bur. Nu skall vi snickra buren och jag har skissat lite på ett förslag. Ni som har kaniner o burar kanske kan ta en titt o ge mig råd o förslag om jag har en bra ide eller inte. Jag funderar på om måtten är ok så man kommer åt att städa överallt. 

Skiss

Locket skall vara på gångjärn så skall gå att öppna. Gallret i mitten skall vara fast. Lucka över bolådan med galler och jäms med bolådan öppningsbar lucka utan galler. Sen en stor lucka längst till höger. 

Längd, höjd och breddmått är yttermått så invändigt blir det ca 10cm mindre, dvs längd 170, höjd mellan 60-80 o bredd ca 70. 

Jag hade oxå tänkt isolera botten, tak o 3 väggar samt bolådan med 50mm frigolit. Är det en dålig ide? Onödigt eller blir det inte en bra miljö för kaninen? 

Bolådan hade jag tänkt mig med burens bredd ca 70cm, innerhöjd ca 40-45cm o ca 40-50cm djup. Isolerade väggar och tak på bolådan. 

Läste någonstans att om man isolerar så stänger det in fukt. Men i den stora buren med stora öppningar bör det väl inte vara någon fara. O då tänker jag att sommartid kanske det är skönt med lite isolering i tak för värmens skull (även om buren inte står i solen) O vintertid kan det vara skönt med isolering i botten. Bodelen, är det bättre med bara halm/hö där eller kan det vara bra med isolering? 

Tar tacksamt emot kommentarer.

Annons:
emms
2015-05-20 16:47
#1

Först och främst så tycker jag måtten ser väldigt bra ut! 🙂

Men, jag skulle inte gjort så att taket går att öppna utan gjort så att man kan öppna hela framsidan med 2-3 luckor. Man når ändå inte in övre vägen om den är 170 hög. Och smidigt att kunna öppna hela framsidan vid städ och när man ska hämta kaninerna och dylikt. Skulle också gjort luckor från golv till tak, alltså inte en enskild för bolådan. Mest för att det blir stabilare. Man kan ha halva utan nät men känns mer stabilt att ha det som en helhet. 

Isolering behövs inte så det behöver du inte krångla med. Ett tjockt lager halm när det är vinter räcker bra. Det kan snarare göra det motsatta och isolera in kylan då det inte finns någon värmekälla. 

Bolådans mått ser med bra ut, om du ska ha två kaniner skulle jag gjort mer än 2 öppningar i så att den som är lägre i rang kan komma undan om den med högre rang skulle jaga den någon gång. Dom föredrar bon med mer än 1 ingång då dom i naturen ofta har en extra utgång pga rovdjur. Sen Tycker jag det är smidigt att kunna öppna bolådan från insidan också, antingen med ett tak som går att lyfta av med lite reglar under som håller den på plats eller med gångjärn!

Det var mina tips och erfarenheter av burbygge! 😃

Emma

Kakan2
2015-05-20 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Åhh, jättebra tips. Jag har idag sågat till och satt ihop början på  själva regelstommen och insåg väldans snabbt när jag reste den upp att det inte kommer att vara någon ide att kunna öppna locket :) för den blev ju så hög :)

Får fundera lite på hur jag skall göra luckorna så de blir riktigt bra, kan nog vara bra att inte ha en delad lucka som du säger utan att kunna öppna hela. 

Hade tänkt mig att locket på bolådan skall gå att öppna, hade dock inte tänkt på två ingångar men det låter ju som en bra ide. 

Hur stora öppningar skall man göra?

emms
2015-05-20 21:12
#3

Vad snygg den blir! 

Det jag gjorde när vi byggde bur var att sätta en stomme i mitten av framsidan och sedan fästa låsfunktionerna på den. Då får buren lite mer stabilitet och man får ett ställe att fästa "låsen" på eller vad man ska säga.  Sedan satte vi klossar bakom dörrarna så att dom inte gick att trycka in utan stannade på sin plats.

Hmm, till min dvärgvädur har jag ca *springa och mäta* 15x15cm öppning till hans hus. Han är en stod dvärgvädur (så pass stor att rasen inte längre kallas dvärgvädur 😂) Men 15x15cm eller 20x20cm blir lagom tycker jag. 

En sak som jag rekommenderar är att ha stommen på utsidan faktiskt. Kaninerna gnager gärna på stommen och då försämras kvaliten på buren ganska snabbt. Visst den kanske blir lite mindre men man slipper att bygga om den och det är lättare att städa utan en kant 🙂

Emma

emms
2015-05-20 21:14
#4

http://kanin.ifokus.se/discussions/4d7148ecb9cb46223905dc02-burens-utveckling?bookmarks-1

Skickar med länken på buren vi byggde hemma för ett par år sedan! 🙂

Emma

Kakan2
2015-05-20 23:43
#5

Jättefin bur ni byggt. Tusen tack för alla tips. Jag skall sätta dit lite fler reglar och så hade jag tänkt mig OSB på insidan av reglarna för att undvika hörn. 

Får fundera lite mer på hur jag vill ha luckorna dock, jag tror jag skall gå på en liten fast del i mitten. ev. en liten mindre lucka för att kunna ställa in mat o så.. får tänka lite på det. O så två större på var sida. 

Blir o sätta lite kortlingar oxå här o där :)

emms
2015-05-20 23:55
#6

#5 Låter som om det kommer bli jättebra! Du får lägga ut bilder under tiden du bygger tycker jag 😇 Sånt är så roligt att följa 😊

Emma

Annons:
[nannaskaniner]
2015-05-25 13:25
#7

detta vill jag följa :)

Kakan2
2015-06-10 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har det snickrats lite mera. Går rätt så ok ändå,, den blir aaaningen tung :)

Flera har sagt att isolering inte behövs men jag har ändå slängt i litegranna i botten så det inte drar vid tassarna 😉

Kakan2
2015-06-10 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kommer lite mer reglar och en skiva i taket samt bakre innervägg…

Kakan2
2015-06-10 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Insidan så här långt

emms
2015-06-10 17:51
#11

Snyggt! Den ser rejäl ut, kommer hålla ett bra tag 👍

Emma

Kakan2
2015-06-11 11:28
#12

Jaa,, längre än huset ;) om inte kaninerna är supergnagare :)

Kakan2
2015-06-12 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Snickrar vidare….

Annons:
Kakan2
2015-06-12 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

O lite början på tak, tanken är att det skall vara mysigt att umgås med kaninerna även på regniga dagar då man får lite skydd från taket.

Kakan2
2015-06-12 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Börjar på med lite luckor oxå, fick ju förslag på att hela framsidan skulle vara öppningsbar men med så stort tak så vill jag ha några stående reglar som tar upp lite tryck från taket när det blir snö under vintern :)

Kakan2
2015-06-12 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Passformen på luckorna är inte perfekt,,, men är man inte en perfekt snickare så är man inte ;) haha 

Lucknärbild:

Kakan2
2015-06-12 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

I hålen upptill är tänkt att det skall sitta led-spottar. De blir ju inte varma så jag hoppas och tror att det skall bli ok för kaninisarna.. Det kan hända att de når upp till den som sitter ovanpå bolådan men de kan ju knappast dra ner dem då jag knappt själv får ur dem ur hålen :)

Catte77
2017-04-28 15:14
#18

Hej! Ska bygga en bur till våra två kaninungar som vi får nästa helg. Är det OSB-skvior som du använt? Är det något du skulle gjort på annat sätt?

Leecer
2017-07-28 12:49
#19

Hur blev det till slut??

Upp till toppen
Annons: