Annons:
Etikettallmänt
Läst 980 ggr
Balsam
12/15/14, 9:14 PM

Välja kaninunge eller kastrerad hane?

Hej! Har en fråga angående en kaninkompis till vår halvåriga kanintjej. Vilket anser ni är det bästa alternativet, en liten kaninunge eller en lite äldre kastrerad hane? Motivera gärna varför det ena eller andra är bättre.

Annons:
Fridaaaa
12/15/14, 9:17 PM
#1

Spelar ingen roll skulle jag säga. Har själv bara honor tillsammans. Men minst 4 månader tycker jag att den bör vara.
Kasterad hane med hona  brukar i regel gå lättast dock men inte haft problem för det mesta med ihopparning här på honorna, alla har varit över 4 månader vid ihopsläpp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
1/3/15, 2:59 PM
#2

Kastrerad hane då vuxen hona kan vara klurigt o ta lång tid introducera en unge/unghona till 😉

Fridaaaa
1/3/15, 3:00 PM
#3

#2 Olika erfarenheter då 😉 Hade inga problem att introducera kastrerad hane med 1 åring hona. Men skulle aldrig sätta en som är under 4 månader med en vuxen 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Balsam
1/4/15, 6:04 PM
#4

Tack för svaren. Vi provade med en 1,5-årig kastrerad hane och gjorde som vi läst på om. Men tyvärr funkade det inte alls mellan dem, de rök ihop ganska rejält. Vet nu inte hur vi ska göra, köpa en unge och ha den i en bur i samma rum (vår kanin hoppar fritt i ett litet rum) tills den blir lite äldre och låta dem vänja dem vid varandra under lång tid. Eller helt enkelt låta henne vara själv. Nästa fundering är om vi väljer en unge till, är det bäst med en hona då eller hane som vi kastrerar. Kanske svårt att svara på när man inte känner kaninen men många av er verkar ha stor erfarenhet. ☺

Fridaaaa
1/4/15, 6:20 PM
#5

#4  På vilket sätt rök de ihop? Alltså slogs dem eller var det mest tjabb?  Och satte ihop på helt neutral plats?

Jag har enbart honor. Men fungerar vilket som skulle jag säga, vilket ni känner, skulle säga att chanserna är lika stora ungefär att det skulle fungera eller ej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Balsam
1/4/15, 10:35 PM
#6

#5 Det var mer slagsmål än tjafs. Det var så neutralt som vi kunde ordna. Vi försökte några gånger, men det funkade inte alls. Funderar på att om vi skaffar en till, åka en sväng med dem i bilen innan vi försöker sätta ihop dem. Kanske göra det hos någon granne?

Annons:
Feelicia
1/5/15, 10:57 AM
#7

Egentligen säger lagen att man får inte ha 2 kaniner ihop!

2 honor när dom brunstar kan börja slåss när dom blir sura av brunsten.

1 hona och 1 kastrerad hane:Hanen har oftast fortfarande kvar instinkten att han ska "sätta på" honans livmoder tror att hon ska få foster där i så den blir större men de blir ju liksom inga ungar.

Och när de händer flera gånger,  riskerar honan att få en livmoder tumör.

Och att honan blir sur när han "sätter på" henne.

Fridaaaa
1/5/15, 12:14 PM
#8

#7 Nej där har du fel. Det är inte olagligt att ha två kaniner ihop, det står dessutom att de bör vara i grupp/par.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sockertoppens_kaniner]
#9

#7 Stämmer inte. Det rekommenderas att kaniner ska hållas i par/grupp.

Feelicia
1/5/15, 5:52 PM
#10

#8

#9

Isåfall borde dom väl ha den lagen!;)

De går inte oftas så bra att ha dom två och två.

Jag har 1 hona vid namn Fia och 1 hane med namnet Lille Skutt dom fick 1 kull för typ 9 år sedan nu är dom pensionärer och har sina burar bredvid varandra och nät imellan sig i ute buren.

Dom är som värsta gamla paret.

Dom är snart 10 år.

Fridaaaa
1/5/15, 5:53 PM
#11

#10 Nej kaniner är en slags flockdjur, inte som marsvin men en annan form av flockdjur. Och många kaniner trivs utmärkt med att ha en burkompis utan problem. Alla mina kaniner går i går, honor. Haft kastrerad hane med okastrerad  hona också utan problem. 
Ja att ha det som du har det fungerar också men som sagt finns en anledning till att det står att de bör vara i grupp/par

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Feelicia
1/5/15, 6:10 PM
#12

#11 okej

Upp till toppen
Annons: