Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 790 ggr
Whatsupdoc?
2014-12-01 16:48

Tuggar på allt annat förutom det han ska tugga på

Min kanin tuggar på allt annat än det han ska tugga på: tapeter, kartong, tidnings-papper. Men han har ändå redan grejer att tugga på, typ ett 'gren-träd' & en bunt pinnar jag köpte till honom. Vad finns att göra för & få han & ändra sig?

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
2014-12-02 16:20
#1

Köpta pinnar är inte alltid så populära. Om du har möjlighet, ge honom grenar utifrån från t.ex äpple, päron, hassel, gran, rönn mm. :)

Whatsupdoc?
2014-12-02 17:28
#2

Får väl plocka några imorgon. Men om jag vill få han & sluta & tugga på tapeterna om det inte hjälper, vad ska jag göra då? Och är gran bra för kaniner & hur mycket?  :)

[Sockertoppens_kaniner]
2014-12-03 12:03
#3

#2 Börja att ge en liten gren. Du kan ta bort barren om du vill då det viktigaste är att han tuggar på grenen. :) Försök aktivera honom mer. Har faktiskt inget annat tips för att få honom att sluta tugga på tapeterna. Jag har utekaniner och har aldrig haft något liknande problem.

Whatsupdoc?
2014-12-04 06:57
#4

Jag önskar jag kunde ha han som utekanin, men jag bor i en lägenhet omringad av olk med hundar & småbarn.Skulle kanske väntat med kanin tills jag bo antingen ute på landet eller nära skogen, men tack för tipset  :)

Whatsupdoc?
2014-12-04 19:02
#5

*folk

bor

[krysopras]
2014-12-05 10:36
#6

Mina kaniner tycker om att tugga på äppelkvistar och pappkartonger. De har flera "pappkartongshus" med ingångar på två sidor, och dem tycker de om att tugga på, t ex gör de dörröppningarna större. Papp är inte farligt för dem, men tag bort tejp. Nya pappkartonger är ofta roligast, så byt ofta, kaniner tycker om nya grejor som de kan utforska. Om man ger dem sånt de får förstöra så har man en chans att få ha tapeter och mattor ifred =) Man kan även ge dem billiga fleecefiltar att gräva i och släpa runt med, för det är inte så skadligt om de tuggar i sig lite fleece (inga långa trådar som i handdukar och mattor).

Annons:
[Tilde]
2014-12-05 15:11
#7

Jag hade en kanin som åt allt när hon var i tonårsperioden… Möbler, kläder, sladdar… Hon bodde då på en balkong men hittade ändå förbjudna saker att äta 😂 Det gick som tur är över med åldern.

Annars gäller det bara att hålla kaninen sysselsatt, gömma godis, använda aktiveringsboll eller andra leksaker som kaninen tycker är kul… och hålla tummarna!

Upp till toppen
Annons: