Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 731 ggr
Whatsupdoc?
11/20/14, 8:00 PM

kastrering om han kissar i soffan & är ganska slö?

Hej, jag har en kanin på snart 7 månader som heter Charlie Stripe & han är ganska slö & har börjat kissa lite här & där, 2 ggr än så länge, en gång på soffan & en gång på sängen, betyder det att han är könsmogen & borde jag kastrera honom då? Han har också börjat & ''dansa'' runt mig, jag läste upp att det antingen betydde att han tyckte om mig eller att det var en parnings-dans, är det ännu en anledning att kastrera honom då?

Annons:
[krysopras]
11/21/14, 12:05 PM
#1

Ja, det är väl den vanligaste orsaken till att kastrera ensamma hankaniner, att de kiss- och bajsmarkerar. På min kanin gick det över med kastrering, han blev kastrerad för att han började kissa och bajsa i soffan vilket i längden kan bli mycket drygt . 

Cirklingen runt dig är en slags uppvaktning. Min kanin cirklade min hund och vägrade lämna henne ifred, som väl är så är hon mycket snäll, men det var jobbigt för henne, ibland bet han henne t o m - vilket också för en kanin ingår i  uppvaktningsbeteendet. Att kissa på den man är kär i är också vanligt. Sånt går över med kastrering. 

Kiss och bajsmarkeringen kan vara svårare att få bukt med om man väntar för länge med att kastrera, då kan det bli en vana som är svår att bryta. Men min kanin slutade kissbajsa i soffan.

[Tilde]
11/23/14, 1:36 PM
#2

Tycker du fick bra svar av #1 🙂 Det är förmodligen könsmognaden som styr! Det kan absolut hjälpa att kastrera, men ofta går även beteendet över naturligt när kaninen är klar med tonårsfasen (dock inte alltid). Jag har en hane som ofta skvätte och markerade revir men som helt har slutat med det nu när är vuxen. Det säkraste kortet är nog kastrering om du ändå hade tänkt att låta kastrera honom. :)

Upp till toppen
Annons: