Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 3579 ggr
[TeamNanna]
11/16/14, 8:56 AM

Hur utfodrar ni?

Hur utfodrar ni era kaniner?
Pellets, grönsaker, grenar, övrigt? Mängd? Tidpunkt på dagen?

Annons:
Fridaaaa
11/16/14, 11:52 AM
#1

Hö: Fri tillgång som de ska ha, fyller på 2-3 ggr/dag, sommartid ibland bara en gång då de äter knappt hö då eftersom de går i gräshagar väldigt många timmar/dag.

Pellets:
Iza: Dagligen ca 0,5 dl
Ella: Ska precis börja med varannan/var tredje dag till henne för hon behöver gå ner lite. Ska bara klura ut hur jag ska göra för att hon inte ska ta Izas mat
Flizan & Smilla: Ca 0,5 dl var varannan/var tredje dag
Viola & Milly: Samma som Smilla & Flizan

Grönsaker: 1-4ggr/vecka. Ingen specifik mängd.
Godis (morot, gurka, äpple t.ex): 1-2ggr/vecka

Grenar: 1-4 ggr/vecka.

Inga bestämda tider.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
11/19/14, 11:07 PM
#2

Ger kaninerna pellets (brukar fylla skålen nu när det är kallt) och hö om morgon. Fyller på hö under dagen om det behövs :) Ger grenar och grönt ibland, främst från äppelträdet och i form av gräs, maskrosblad och kirskål. Frukt och grönsaker får de ganska sällan, då främst morötter eller kryddväxter om vi har hemma. 🙂 Vi har dock kryddor i trädgården som de får när det är säsong också.

[erikkarl1]
11/20/14, 5:47 AM
#3

1/2 dl o 1/2 dl o 1 dl foder mycket hö ibland någon grönsak beror på vad vi har.

[neptunens]
12/8/14, 6:58 PM
#4

Hö och vattenpåfyllning på morgonen, grönsak/örter och pellets på kvällen, fyller på hö och vatten där det behövs. Grenar får de i mellan åt, och mängden pellets beror på vilken kanin det är eftersom de har olika behov.
Kvällsmaten får de runt fem,sex-tiden såhär under vintern, på sommaren brukar de nog bli närmare åtta-nio.

[RC1393]
12/12/14, 7:27 AM
#5

Höpåfyllning på morgonen, pellets och något torkat eller färska grönsaker på kvällen. Vatten får de nytt vid varje fodring, sommar som vinter. Grenar får de vid behov.

fsigge
1/16/15, 5:39 PM
#6

Hö på morgonen samtidigt som jag byter/fyller på vattnet.

Pellets får dom sällan, kanske 1 gång i veckan.

Grenar 2 gånger i veckan ungefär.

Grönsaker som morötter,broccoli, spenat ca 2-3 ggr/veckan

Frida

Annons:
Smultrondraken70
1/16/15, 6:48 PM
#7

Bosse 1/2 dl pellets på kvällen, Molly en msk pellets på kvällen. Båda fri tillgång till hö, grenar ett par gånger i veckan, Grönsaker ( mindre mängd) ett par gånger i veckan högst, godis, till exempel frukt, högt en liten bit någon gång i veckan.

Smultrondraken70
1/16/15, 6:48 PM
#8

Bosse 1/2 dl pellets på kvällen, Molly en msk pellets på kvällen. Båda fri tillgång till hö, grenar ett par gånger i veckan, Grönsaker ( mindre mängd) ett par gånger i veckan högst, godis, till exempel frukt, högt en liten bit någon gång i veckan.

DjurälskarenEmelie
1/19/15, 3:59 PM
#9

Molle får 0,5 dl pellets ca 3-2 ggr i veckan, hö och vatten varje morgon och så fyller jag på hö på kvällen också. Grönsaker får han ca 2-5 ggr så som spenat, ruccola, morot, paprika(morot och paprika endast 1 gång i veckan) m.m;)

belladoris
2/11/15, 8:20 PM
#10

Jag måste bara fråga en sak och tänker att den här tråden kan vara lämplig då det handlar om samma sak. Mina kaniner (två dvvhonor) har alltid fått grönt varje dag (mest spenat, broccoli och blomkål och morot/äpple någon gång i veckan). De är absolut inte överviktiga utan i god form. Har aldrig haft problem med magen eller någon annan sjukdom. Vad är det egentligen som gör att man inte rekommenderar att ge grönt varje dag? Speciellt kål? Jag tänker att om kaninerna mår bra av det och tycker det är gott, varför inte? Har någon tankar om detta? Jag kanske har helt fel!

Fridaaaa
2/11/15, 8:38 PM
#11

#10Bladgrönt är bra för kaniner, kan de få dagligen. Men kål som då t.ex broccoli och blomkål är gasbildande, vilket kan orsaka t.ex kolik hos kanin.  Så man bör ge det med måtta

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tina91
3/3/15, 11:04 PM
#12

Min kanin får fri tillgång till hö vilket jag ger på morgonen och kväll men blir oftast en eller två gånger på dagen också. Sedan tomat/sallad kan jag ge han någon gång i månaden bara. Jag ger honom aldrig frukt längre efter att han blev förstoppad & fick åka in till akuten, han har känslig mage. Pellets ger jag någon gång ibland i en boll som han får leka med för att få ut pelletsen. Sedan har han pinnar att alltid tugga på. Sedan byter jag hans flaska med vatten varje morgon så han får färskt vatten :).

tlover
3/10/15, 2:33 PM
#13

Hö: fri tillgång för alla kaniner, fylls på morgon och kväll (och om det skulle ta slut)

gräs: dagligen istället för hö de flesta sommardagar, morgon och kväll.

Vatten: fri tillgång, fylls på morgon och kväll (och om det skulle ta slut).

Nedan morgon och/eller kväll då det ges.

Grönsaker: då och då, ibland flera dagar i sträck ibland går det längre mellan. vilt bladgrönt är vanligt på sommaren, morotsskal på vintern.

Kvistar: då och då. 1-5 kvistar/kanin och gång. vanliga är sälg, rönn och tall

torkat sly: på förvintern, dagligen/varannan dag tills det är slut.

saltsten: då och då

hel havre: vid behov för växande djur, diande honor, sjuka djur osv. vill dock byta det mot groddad säd när vi får till det.

övrigt gott: hårdbröd nån gång/ år, jordgubbar några gånger/sommar

l'm back

Annons:
emiliaotodd
3/11/15, 6:58 PM
#14

Todd får två matskedar cuni complete adult dagligen. Det delar jag upp så att han får en matsked på morgonen och en matsked på kvällen. Han får så pass mycket hö och äter det i en bra mängd så han behöver inte så mycket pellets.

Han har en vattenautomat i sin bur så jag brukar fylla den på morgonen och sen kolla till den på kvällen. Men han brukar dricka ur katternas och hundarnas vattenskålar nu när han är frigående i huset på dagarna. 

Han brukar få grönsaker i lagom mängd på eftermiddagarna. 

På somrarna brukar han även få päronkvistar, som han tycker om väldigt mycket! :D

Do not forget to smile!

tlover
3/11/15, 8:58 PM
#15

Oj ser nu att det är på dvärgkaniner iFokus, jag trodde det var på kanin i fokus, jag har inga dvärgkaniner 😞

l'm back

Upp till toppen
Annons: