Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1865 ggr
Siastassar
2014-10-30 00:41

Alla med hermeliner!

Hej! Efter årsskiftet när jag har kastrerat min hermelin/dvärgkaninblandning, en hane, så vill jag ge honom en tjejkanin som sällskap & jag vill antagligen ha en renrasig hermelin. Pga jag aldrig ens har sett en på riktigt så har jag ingen erfarenhet av hur hermeliner beter sig. Därför har jag läst på en del men blev lite fundersam när det på vissa sidor på nätet står att dom kan vara mer nervösa & bitiga av sig än andra raser… Så därför vore jag jätte tacksam om ni med hermeliner kan dela med er era erfarenheter & åsikter kring era hermeliners psyke/beteenden. Tack på förhand!

Annons:
Moalinn
2014-10-30 00:55
#1

Ja, de är ganska nervösa av sig. Även om mycket beror på individen så är det inga trasdockor utan det är lite mer energi. Men de är helt underbara. Min har en massor av energi, är något nervös och alltid på vakt, sprattlig och väldigt matglad. Samtidigt är han otroligt social, springer efter mig så fort jag går på hans matta som han har utanför buren, hoppar upp i knäet när han inte riktigt tycker om läget (istället för att springa iväg), pussas och är allmänt mysig. Alldeles lagom storlek också, tar inte så stor plats. Nackdelen är väl att man lätt snubblar över honom haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

fsigge
2014-10-30 08:04
#2

De hermeliner jag har stött på har varit rätt så nervösa och verkar lite "tråkiga". Jag har ju ingen hermelin själv men mina kompisars hermeliner har inte känts som en trevlig ras😮.

Alla tycker ju olika, men om du är ute till en kompis tycker jag att dvärgvädurar kan vara en passande ras.

Frida

Fridaaaa
2014-10-30 10:22
#3

Har bara goda erfarenheter av hermeliner. Inte nervösa eller liknande. Spralliga, men goa, roliga kaniner 🙂 Passar likabra som vilken annan dvärgkanin ras som helst tycker jag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siastassar
2014-10-30 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för alla era svar! #1 din hermelin låter ju helt underbar.

Siastassar
2014-10-30 12:01
#5

Skumt! Det mesta av min text kom inte med när jag la upp bilden :/ Hur som helst så är det min lejonhuvad/hermelinblandning Uno på bilden. Han väger bara 1.3 kilo men ser tyngre ut men det är väl pga all päls som jag tycker det! #2 på vilket sätt var dina vänners hermeliner tråkiga? Asociala & rädda eller? Jag föredrar numera ninisar med upprättstående öron rent estetiskt även om vädurar är mysiga & trevliga. (Har haft 3 stycken). En till fundering, min Uno är lugn för att vara bara 5 mån. Skuttar runt en del i utehagen men i inneburen är han väldigt lugn & rusar aldrig omkring där. Ligger mest ner & chillar så är det då så klokt av mig att köpa en hermelin med antagligen mer energi än honom? Vad skulle han hypotetiskt tycka om en som är busigare än sig själv? Irriterande kanske? Tycker ni att jag istället bör försöka hitta en hona av en annan ras som är lugnare i sinnet precis som han? Hmm… Svårt att veta så här i förväg förstås :/

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Siastassar
2014-10-30 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En till fråga, hur hittar jag uppfödare av renrasiga hermeliner i min närhet? Jag bor i Örebro. Finns det nån uppfödarlista nånstans? Vad heter föreningen för kaniner? Kan en hermelin vara utekanin under sommarhalvåret lika bra som andra kaniner? Hade utebur till Uno under sommaren men tog in honom i september. Visst kan 2 kaniner få hyfsat med plats i en sån här som Uno har? Det är hans på bilden.

Fridaaaa
2014-10-30 12:45
#9

#6 & #7 Har du tillstånd att använda bilderna av bildägaren/bildägaren? Annars måste du ta bort dem. 

#8 Man kan ha hermeliner ute året om ja.
Visst får de plats men hade haft större till 2 kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siastassar
2014-10-30 14:04
#10

#9 dessa bilder finns på google. När jag googlade på hermelin kom dessa fram. Får man inte använda bilder därifrån? Menar vem som helst kan ju se dom där. Precis som man delar bilder & youtubevideos på fb hur som helst så antog jag att det gäller samma på google? Har ingen aning vem bildägaren är & vet inte heller hur jag tar bort bilder från mina ifokusinlägg. Men du som är Medarbetare här får gärna ta bort dom då om det inte är förenligt med upphovslagen att dela bilder från google. Hmm ja den kanske är i minsta laget, buren men när den står ute så har jag en hage på ca 5 meter i diameter som jag kopplar ihop den med. & inne under vinterhalvåret står dörren på burens bottenvåning öppen om dagarna så Uno kan skutta omkring i rummet på 12 kvm iaf. Stänger dock in honom i buren på natten. Glömde skriva detta i mitt förra inlägg tyvärr. Så jag tror han har det rätt så bra men skulle nog må ännu bättre med en flickvän :) Tack då vet jag att hermeliner är minst lika tåliga som andra raser.

Fridaaaa
2014-10-30 14:11
#11

#10 Google är bara en sökmotor, bilderna är från olika sidor. Man måste fråga bildägarna först.  Man kan se dem ja, men man får inte ta dem och sedan lägga upp på andra sidor osv, det är olagligt. 
För att ta bort bilder från sitt inlägg klickar man på "hanter". Men jag kan fixa det denna gången.

Ja så stor yta är utmärkt till 2 kaniner 🙂 Men satsa du på hermelin om du vill ha det, de är underbara tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siastassar
2014-10-30 14:57
#12

#11 förlåt men det hade jag ingen som helst aning om ärligt talat. Då har jag lärt mig något viktigt idag för särskilt på fejan brukar jag lägga ut bilder som jag tagit från google i god tro! =O inte bra! Då vet jag det nu. Tack för hjälpen med att du tog bort bilderna åt mig. & nu vet jag hur jag tar bort inlägg jag ångrar. Toppen. :) Ja det får nog bli en liten hermelin till våren. Kan va roligt att ha en som Uno som är coollugn & ett litet energiknippe som livar upp honom. =P

[Milicious]
2014-10-30 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en hermelin som är helt underbar. Kelig, social ÄLSKAR God och att pussas Han är oerhört snäll och inte ett dugg nervös. Just nu sitter sonen 4 år och jag i soffan. Likaså gör Cocos, eller snarare ligger ned.

Annons:
Siastassar
2014-11-01 19:57
#14

#13 åh han är ljuvlig! Jätte fin! Roligt att höra att han är så mysig! Tack för att du delade med dig.

Mollypierce
2014-11-02 21:10
#15

#10 När du söker på google så kan du ställa in så att alla bilder får användas. Annars är det som Frida säger (att man måste fråga).

Mollypierce
2014-11-02 21:12
#16

Man går på "search tools" och sedan trycker du på "usage rights" och ställer in "labeled for reuse".

Siastassar
2014-11-03 02:42
#17

Men tänk så bra! Tack snälla du då vet jag det fortsättningsvis. Toppen! =D

Cindy S
2014-11-03 04:24
#18

#12 En bra ide är ocksåattendast länka eller bädda in. På fb och iFokus är det lätt att bädda in, för då länkar man bara. Bilder behöver man länka till på iFokus.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-11-03 09:24
#19

#18 Bädda in?  Vet att man kan göra det från youtubeklipp till blogg t.ex men inte sett någon här på iFokus att man kan göra det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
2014-11-03 12:52
#20

iFokus gör det automatiskt, man skriver bara länken. På bloggar måste man skriva in html som finns på youtubesidorna, bland delningsalternativen. Nu har jag kollat och ser inte "embed". Kanske det sker automatiskt via bloggar med. Oj, vad gammal jag känner mig. "För var vi tvugna att klippa och klistra flera rader text i html fältet. Om minsta barak var fel blev det inget."

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Moalinn
2014-11-03 13:04
#21

Nä, man kan inte bädda in bilder i iFokus. Det är bara videoklipp som bäddas in. Vill man visa en bild som man hittat på google eller liknande så får man länka. Det är väl likadant på en blogg. Fast vill och kan man så går det säkert att bädda in en bild på en blogg också men det känns inte som något man gör direkt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: