Annons:
Etikettavel-och-ungar
Läst 927 ggr
Alliesson
2014-10-14 11:57

När sära på dem?

Jag har två dvärgvädurhonor som bott tillsammans sedan de var åtta veckor och älskar varandra. Nu är det så att vi verkligen är sugna på att ta en kull av den ena av de nu i vår. Honan bör ju få vara ifred med sina ungar. När är lämpligt att sära på mina honor? Innan parning? Efter parning (isåfall när)? Och när borde man sätta ihop dem igen? Nybörjare på detta med ungar! Tacksam för alla svar.

Annons:
Fridaaaa
2014-10-14 11:59
#1

Någon speciell anledning till att ta kull? Tänker, om de fungerar så bra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alliesson
2014-10-14 21:13
#2

#1 nja, anledningen är väl egentligen den att vi länge suktat efter att ta en kull och se ungarna växa upp. Och ja, det har verkligen gått super med Bella och Doris som de heter:) Vi har funderat mycket över om en kull kan förstöra deras fina relation. Vad tror du?

Fridaaaa
2014-10-15 09:32
#3

#2 Man vet aldrig men att ta en kull pga er anledning hade jag inte gjort. Är så mycket risker med att ta kull samt att det finns så många hemlösa kaniner. Jag anser att man bör bara ta kullar om man har mål med kullen. Sedan har jag för mig att man inte får ta kull bara för att sälja sen för då räknas det som verksamhet, har ni dock mål att spara en unge så är det en annan sak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alliesson
2014-10-15 10:54
#4

#3 Okej, det där om att man inte får visste jag inte. Vi tänkte behålla en unge och har många vänner som vill ha ungar. Men vi ska verkligen tänka över det ordentligt. Tack så mycket för dina hjälpsamma svar!

Fridaaaa
2014-10-15 11:23
#5

#4 Ja tänker ni behålla en unge så är det inga problem (som jag skrev i #3) 🙂
Ja tänk över det, det är som sagt alltid risker med parning. HAr själv 6 honor men kommer inte ta kullar på några avmina, de går 2& 2 allesammans, vissa är omplaceringar med 🙂 Visst är det kul med kaninungar och följa dem men finns så mycket mer med kaniner 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: