Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 2143 ggr
Majasmamma
9/17/14, 8:52 PM

Bo i flock eller ensamma?

Hej! Igår kom två super fina dvärgvädurar hem till oss, en hona och en hane. När vi var inne på arken zoo och kollade så fick vi rekommendationen att man aldrig ska köpa en kanin, helst två eller flera.. Jordbruksverket rekommenderar flera. Dock så blir jag lite kluven när jag läser vad vissa veterinärer och erfarna kaninskötare säger. Det är så olika direktiv! Antar att jag ska förhålla mig till Jordbruksverket eller? 

/ Ingrid

Annons:
Cindy S
9/17/14, 9:10 PM
#1

De behöver inte bo i samma bur, utan kan bo i burar bredvid varandra och ändå ha sällskap. Jag läste att det var för att de var kolonidjur.

Ensam går bra så länge man umgås med dem mycket. Aldrig hane+hane, men ibland går hone+hona. Kastrerad hane+hona fungerar bäst.

Men jag är ny på kaniner. någon annan får verifiera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Majasmamma
9/17/14, 9:16 PM
#2

Skönt att höra att du också är ny, vi fick våra kaniner igår.. 😉 Vi ska kastrera våran hane om några veckor. Är inte särkilt sugen på en kull.. Hur länge har du haft din/dina kaniner?

/ Ingrid

Facie
9/17/14, 10:06 PM
#3

Man ska komma ihåg att alla kaniner är olika, vissa trivs med sällskap andra inte. Men de flesta mår bra av en kompis men mycket sällskap från sin ägare funkar ofta lika bra. Djuraffärer sysslar med merförsäljning, såklart de vill sälja på dig fler, vissa kan till och med säg att det är lag på det. Jordbruksverket rekommenderar nog mest för att många kaniner sitter stora delar av dygnet ensamma i en bur.  

Jag har för tillfället en kanin som är frigående och kan vara med oss precis hur mycket/lite han vill. Dock ska jag köpa en till för att hålla han sällskap när jag jobbar så han kan leka och springa med någon som förstår hans språk till 100%. Har man möjlighet att ha två tycker jag man ska ha det, men man ska inte känna sig som en "plågare" bara för att man har en :)

Pretty wise //

Cindy S
9/17/14, 10:09 PM
#4

#1 Jag har ingen kanin än, det blir i vinter. Det blev två hamstrar denna månad istället. Sen får vi se när jag fått ihop alla tillbehör och är redo för kanin.  :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Jerrytherabbit
9/18/14, 3:06 AM
#5

#2Kanske lite sidospår(?), men tänk även på att honan och hanen behöver vara separerade  4-6 veckor efter kastrationen, då hanen fortfarande kan bli pappa under den tidsrymden. Vad gäller 1 el. flera kaniner ihop beror  helt på individerna, en del vill ha sällskap, andra inte

taxidriver142
9/18/14, 3:10 PM
#6

Man kan mycket väl ha en ensam kanin under förutsättning att man umgås mycket med den.

Annons:
[Tilde]
9/23/14, 11:36 AM
#7

Jag tycker personligen att alla kaniner mår bättre med en eller flera artfränder. Sen om folk säger att deras kanin inte kan bo med andra är en annan historia. Alla jag har testat med har i alla fall haft det så mycket bättre med en kompis att umgås med. 🙂 Men jag kanske har ovanligt snälla kaniner ;)

Fridaaaa
9/23/14, 12:12 PM
#8

Sedan kan det vara så också att man testat 2-3 olika kaniner men inte fungerat att personkemin inte stämmer mellan dem, fel kön för kaninen (tror sånt kan påverka lite), ytan, man har gett upp för lätt mm också. Alltså olika faktorer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mollypierce
9/23/14, 3:52 PM
#9

Som du kanske vet så är kaniner inte flockdjur, utan kolonidjur. Det menas med att du är med andra kaniner men alla har sitt egna krypin :D Så det bästa är två burar men en gemensam hage :)

Fridaaaa
9/23/14, 4:30 PM
#10

#9 Kaniner är en slags flockdjur. Finns olika slags flockvariationer kan man säga.  Så kan kaninerna vara i samma bur är det till det bättre än burar bredvid varandra 🙂 Gemensam hage menar du två burar kopplade till samma hage?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mollypierce
9/23/14, 4:54 PM
#11

#10 Ja en hage fast två ingångar eller vad man ska säga, så det ena kan ta sig till den andra buren också :D

Siastassar
9/24/14, 11:37 PM
#12

En fråga: kan man ha olika dvärgraser ihop eller bör de ha samma storlek? Tex lejonhuvad ihop med en hermelin? Jag har en lejonhuvad som har ca 25% hermelin i sig & i nov ska jag kastrera honom då han blir 6 mån & sen funderar jag på att köpa en hermelinhona. Kan det funka tror ni? En annan sak, vad menas med att man umgås tillräckligt med sin kanin? Dvs hur många timmar om dan bör man göra det? Jag har buren inne men har en rasthage ute med nät som Uno får va i flera timmar mitt på dan såvida det inte regnar sen får han även skutta inne nån timme samt gos ett par ggr/dag. Är det tillräckligt under de månader nu som han är ensamkanin?

Fridaaaa
9/25/14, 9:16 AM
#13

#12 Ja man kan ha olika dvärgraser ihop, inga av mina är av exakt samma ras 🙂

Tänk på att det måste gå minst 4 veckor efter kastreringen innan han kan släppas ihop med honan.

Hur mycket man umgås med sina kaniner märker man själv hur pass mycket det behövs. Finns inte antal timmar som man ska umgås med sin kanin.
Mina är i hagarna så ofta det går 4-12 timmar/dag, nu har de sällskap av varandra (går 2 & 2) men hade gjort samma med ensamkanin. Hur mycket tid jag är i hagarna eller med kaninerna varierar, mer sommartid än vintertid eftersom jag kan sitta i hagarna på sommaren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Siastassar
9/25/14, 11:36 AM
#14

#13 tack för bra svar! Men hur ser man om en kanin är missnöjd? Tex så har han senaste veckan börjat kissa i sin matskål med pellets så maten måste kastas & skålen rengöras. Detta händer då & då ej dagligen. Har provat att flytta skålen till ett anbat ställe i buren men han fortsätter iaf. Betyder detta att han vill ha en toalätt att kissa i kanske? Bör jag prova att ställa in en sån sk hörntoalett? Hade förr en fyrkantig toa men den använde han aldrig så jag tog bort den till slut. Annars verkar han glad. När han kommer ut i hagen så gör han glädjeskutt/ piruetter så deppig är han inte…

Fridaaaa
9/25/14, 11:41 AM
#15

#14 Du kan ju testa att sätta in det, speciellt i den hörnan han kissar/bajsar mest. Inga av mina har toalätt men när jag hade hankanin så kissade den ena i sin matskål jämt av någon anledning 😛 

Jag märkte inget tydligt missnöje med mina kaniner men märkte ändå skillnad när de fick sällskap på något vis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
9/25/14, 6:13 PM
#16

Ni kanske kan skippa matskål och sprida it pelletsen i buren? Då får hen mer aktivering med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Siastassar
9/25/14, 8:45 PM
#17

#16 ja det kan jag nog prova. Fördelen med skål är ju annars att jag ser att han äter bra… Men han kanske äter ännu bättre om han får leta efter maten. Ska prova iaf. #15 ja riktigt lycklig blir han nog först när han får en liten tjej att ta hand om^^

agnescalzone
3/21/15, 9:29 PM
#18

Jag har en liten hermelin hane,men nu tänkte vi att han skulle få lite sällskap. Så jag undrar om det skulle gå bra med en dvärgkaninblandning i en bur bredvid hans bur. Den där dvärgkaninblandningen skulle vara en hona.Skulle min lilla kille då bara vara intresserad av honan eller skulle han vara normal ps:min hane är inte kastrerad

agnescalzone
3/21/15, 9:30 PM
#19

En liten till sak skulle Min hane vara stressad? Då skulle jag inte skaffa någon till kanin.

Fridaaaa
3/22/15, 8:39 AM
#20

#18 Hade hellre kastrerat honom, gjort en stor bur och haft honom med en hona istället, det får han ut mer av :) Det kan bli frustrerande för honom när hon brunstar (alla påverkar inte men finns de som gör det)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
agnescalzone
3/22/15, 9:58 AM
#21

Ok tack

Upp till toppen
Annons: