Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 1414 ggr
jbson
9/11/14, 1:16 PM

Projekt fyrfackare ht 2014

Jag känner mig lite smått galen just nu och fantiserar över ett stort burprojekt! Idag har mina döttrar var sin liten kanin av rasen Lejonhuvad dvv och de är 4 månader gamla. De bor tillsammans utomhus i en tvåvåningsbur med stor rastgård där de har fri tillgång till att vara mellan 07:00-20:00 varje dag i ur o skur. Nu har jag själv länge gått och suktat efter en egen kelgris och kikat lite smått efter begagnade burar. Men ingen har direkt fallit mig i smak, så nu över till mitt projekt! Vi har en hyfsat stor tomt, ett stort garage som delvis står skyddat under en jättestor Blodbok. Jag ser platsen bakom garaget och under trädet idealiskt som kaningård. Svalt och skönt på sommaren och lä delvis snöskyddad på vintern. Jag tänker som så att bygga upp en fyrfackare direkt på garageväggen. Måtten blir i runda slängar minst 280*120*60cm. Räknar jag rätt blir de minsta måttet/bur 0,84kvm. utvändigt. Det finns möjlighet att även bygga inne i garaget så att varje kaninbur får tillgång till inomhusdel. (Den idéen går jag och klurar på lite). Har tänk bygga en stor rastgård under trädet där ytan blir omkring 15kvm. Tänker mig som en stor "hönsgård" med högt i tak (nät i taket)och dörr så man lätt kan gå in. Sedan är det då om man ska gräva ner nät i marken eller gjuta ner en skyddsmur. För det kommer vara idealiskt mark att gräva i och bygga bohålor mm. Vill ju inte förstöra glädjen, men vill ju inte heller att de ska gräva sig ut och bli uppätna. Ja, jag har lite att stå i, först ska en jättekompost med fin matjord jämnas ut så vi får plats för mitt projekt! Kanske kan fota om någon är intresserad! 😉

Annons:
Fridaaaa
9/11/14, 1:34 PM
#1

👍 Låter härligt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
9/11/14, 2:50 PM
#2

Låter spännande! Detta vill jag absolut följa🙂

jbson
9/12/14, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Otålig som jag tydligen är, så blev jag galet nog ägare till en gigantisk fyrfackare idag! Den kräver dock en noggrann rengöring och är i behov av färg och lite kärlek invändigt! Så i kväll har jag stått och skurat i mörkret… Det blir nog till att skaffa en rejäl stallampa så man ser och pyssla även på kvällarna… Dumt bara att det mörknar så fort nu på kvällarna. Tur man är ledig i morgon! Blir till att kavla upp ärmarna tidigt och hoppa över sovmorgonen! 😉 haha…

jbson
9/13/14, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ljusgrå kändes helt rätt! Ska måla underfacken vita och ha dem som förvaring.

jbson
9/13/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan har jag också pysslat med att måla över de vita gallerna så nu är de svarta och skillnaden blev verkligen jättestor! Nu kommer både kanin o ägare se bra in/ut!

Linda1977
9/14/14, 5:54 AM
#6

Blir nog jättefint efter en renovering! //Linda

Annons:
jbson
9/14/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Yey! Ett av fyra fack står nu klart! Nu hoppas vi att det flyttar in en söt liten kanin redan i em. ❤️ Måste slå ett slag för torv, det luktar så underbart gott! Och det är också mysigt att gräva i. Ett tjockt lager torv som hålls tillbaka av de mindre iögonfallande men praktiska skydden och så gosigt med massa halm ovanpå. Ett bo med rejäl sittplats. Någon som har tips och förslag på mer inredning/aktivering?

jbson
9/15/14, 3:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här hälsar vi lilla Luna välkommen till familjen ❤️

[neptunens]
9/15/14, 10:36 AM
#9

#8, Plutten då😍

AnnaCDSG
9/15/14, 2:23 PM
#10

#8 Så fin! 😘

Upp till toppen
Annons: