Annons:
Etikettallmänt
Läst 1295 ggr
Ebbizen95
9/10/14, 9:50 PM

Min kanin är skygg

Hej! Jag är ägare till en jättefin dvärgvädurs hona på 10 veckor. Problemet är att hon är så extremt skygg. När man öppnar buren så rusar hon in i huset direkt och vägrar komma ut. Annars är hon jättetrevlig, äter bra och gärna mycket , leker i buren så hon är inte sjuk fysiskt. Men vad göra för att få henne trygg?

Annons:
Jullanhugo
9/10/14, 9:55 PM
#1

Har lite samma problem så jag petar in mig här för å ta del av tråden

Bill&Bull
9/10/14, 10:00 PM
#2

Hur länge har du haft henne? Kan ju vara att hon inte är så van vid hantering och behöver mer träning på de.

||My Love For Animals Is Immortal||

jbson
9/10/14, 10:00 PM
#3

Hej, när vi fick hem våra ungar i somras så tillbringade vi flera timmar i rastgården. Jag hade pellets som godis och de fick när de kom fram, de gjorde vad som helst för lite mat 😉 redan dag två kom de och skuttade upp i knät. Vi umgicks flitigt flera timmar varje dag, borstade och myste. Idag är de hur trygga o tama som helst! Så jag tror ju mer tid du ägnar och muta med lite mat så vinner du nog kaninens förtroende.

Blåbärspaj
9/10/14, 10:07 PM
#4

Jag har haft ungefär samma problem med en av mina kaninhonor.  Men efter att jag började sitta vid hennes ''burhage'' och vänja henne vid min närvaro så har jag testat att sticka in fingrarna försiktigt med lite pellets bitar i händerna, så har hon nu börjat komma fram mer och mer faktiskt. Hon har flera gånger nu slickat på mina fingrar och satt huvudet under dom och vill att jag ska klappa henne.😃 Men ibland kan hon gå undan och vilja vara ifred, så då låter jag henne vara och går till nån annan av mina kaniner istället. Dock är min hona 3 år så hon kanske inte reagerar likadant som en kanin på 10 veckor. 😉

Annars brukar maskrosor, torkade orkdiér/växter och banan funka finfint som lockmedel då min dam är väldigt matvrak. 🙂

Ebbizen95
9/10/14, 10:34 PM
#5

Hon älskar banan, maskrosor och äpple :) Tar upp henne varje dag och gosar och hon brukar slicka på fingrar :) Idag fick hon prova marsvinssele och det tyckte hon var jättekul för jäkla r vad hon drog runt , tog man upp henne så hoppade hon ner igen

Fridaaaa
9/11/14, 1:35 PM
#6

#5 Du bör inte ta ut i koppel & sele före 12 veckors ålder. 
Banan & äpple = ge sällan, godis. 

Du har inte haft kaninen så länge, ge det tid, vissa går det snabbare med än andra. Sitt mycket i hage/avgränsat rum med kaninen och umgås mycket med den så ska du se att det borde gå framåt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: