Annons:
Etikettom-dvärgvädur
Läst 3732 ggr
Cindy S
2014-08-23 09:00

Dvärgvädur - hane eller hona?

Jag har lite svårt att hitta detaljerad info skillnaden, eventuellt ihopsättande och hur mycket skötsel en ensam hane kräver.

Jag vet att honor går bra tillsammans, hanar aldrig, och att det bästa är en kastrerad hane + hona. Hanar är lite lugnare, har jämt temperament, men har tonårstrots. Honor blir kinkiga vid brunst och mår dåligt om de inte får para sig på våren. Ensamma hanar måste kastreras och kelas med mycket. Missade jag något? Hur mycket tid brukar ensamma hanar kräva varje dag så att de inte blir olyckliga? Jag vill ju inte att stackaren ska få tråkigt.

Så jag har svårt att bestämma mig för vilken "kombination" jag ska ha, och ifall kastrera ensam hane är ett måste. Är de ofta haniga? Eftersom att jag bor i en etta känns en kanin bättre än två, men då kommer jag oroa mig över att den inte får nog med stimulans.

Ifall jag vill ha två honor men av olika kön, eller sätta ihop kastrerad hane + hona, efter vilken ålder bör man INTE göra det? För jag vill helst ha två olika raser/färger men jag tror inte jag hittar två kaniner samtidigt och kanske måste köpa en i taget. 

Jag har läst att man måste sätta ihop honor under 10v och de ska helst vara från samma kull?

Så, som ni ser är jag förvirrad och har svårt att bestämma mig. Ekonomin och utrymmet är begränsat(har plats för 120cm bur, men kanske inte mer, får lov att ha honom/dem lösa i rummet mycket) så jag måste tänka klokt. Det kanske blir en omplaceringskanin, men då är det väl inte troligt att jag får en otroligt kelig kanin, vilket jag är ute efter.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Fridaaaa
2014-08-23 13:39
#1

Det med att hanar är lugnare eller liknande det beror helt på individen och inte könet. Samma egentligen med "jämt" temperament, mina erfarenheter i alla fall, haft flertalet hanar och har bara honor nu. 

Nej det stämmer inte att en hona kan må dåligt på våren för att hon inte får bli parad, mina har aldrig mått dåligt för det 🙂 Kaniner tänker inte riktigt som vi gör. Däremot kan de få "vårkänslor" och då kanske bli skendräktiga eller så (vissa i alla fall blir det).

Ensamma hanar måste inte kastreras eller kelas mer med än honor. Det är helt individuellt.
En ensam hane kräver inte annorlunda tid än en ensam hona. Är en kanin ensam bör man lägga en hel del tid på sin kanin, speciellt om den bor ute där man kanske inte är lika mycket som inne.

Honor men av olika kön? Den meningen blev nog lite fel.
Du kan satsa på två honor tillsammans eller då kastrerad hane med hona (gärna också kastrerad). 

Nej det stämmer inte att man måste sätta ihop dem senast vid 10 veckors ålder. Och behöver inte vara samma kull heller. Alla mina har satts ihop när de varit över 4 månader och ingen är från samma kull.

120bur hade jag max haft en kanin i, absolut inte 2 stycken, blir för trångt för dem. Så hade valt att ha bara en kanin om du inte har plats för större bur, även om de skuttar mycket utanför buren så är du väl i skolan/på jobbet flera timmar/dag gissar jag?

Finns många omplaceringar som är supermysiga 🙂 Och går att göra dem mer tama själv också, äve vuxna kaniner.

Lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: