Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2342 ggr
FruJag
2014-08-21 21:55

Plötslig död

I somras bestämde vi oss för att skaffa två små dvärgkaniner. De var så himla fina, en hona o en hane, syskon, och vi väntade just nu bara in tiden för att sen kunna kastrera hanen så att vi inte skulle få några oväntade kullar.

Vi byggde en fin utebur. En stor som man kan gå in i och allt. Så att kaninerna verkligen skulle få kärlek, utan att de skulle behöva tas ut. Barnen älskade dem. Och jag med. I början var de rädda, men nu de sista veckorna har de blivit mer o mer kärvänliga och kommer springande när man närmar sig.

Jag jobbade i natt och när jag kom hem gick jag inte till buren och hälsade som vanligt. Jag var så trött o gick in o la mig. Men jag tror jag såg båda kaninerna ute.

När jag kom ut med en tallrik godsaker till dem ikväll så var det bara Serla vår hona som kom springandes. Det oroade mig. Och min oro besannades när jag kom in i buren och tittade i huset. Där låg Rasmus död.

Bara så där. Helt plötsligt hade han bara dött. Varför? Vad hade hänt?! Jag vet inte. Och jag tänker automatiskt tillbaka, vad har jag gjort? Har jag gett dem något de inte tålde till mat? Men det tror jag faktiskt inte jag gjort.

Troligtvis var han sjuk och hade kanske varit det hela tiden. Men är då Serla också sjuk? De var ju syskon i samma bur. Så himla fina med varandra.

Nu måste vi skaffa en ny kanin, så Serla inte ska behöva vara ensammen. Och det känns ju också konstigt. Ska man bara ersätta ett liv så där med ett nytt. Funkar det så?

Jag är ny på det här med kaniner och att ha djur. Jag hade aldrig djur som liten. Men kanske är det därför jag vill ge mina barn en annan upplevelse. Vad nu det har med saken o göra. Kanske mest att jag inte vet hur man ska tänka ang när någon dör.

Av vilken anledning kan egentligen en kaninunge bara gå o dö så där? Hur orolig ska jag vara att Serla ska gå samma öde till mötes?

Det har blåst halv storm senaste dagarna här hemma, kan det blåst in nåt i buren som han fått i sig och som gjort honom sjuk och sen dött?

Ni hör ju, jag är alldeles förvirrad, och ledsen. Känns som att det är mitt fel, även om jag egentligen inte vet varför.

Älskade lilla Rasmus, vila i frid.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
[krysopras]
2014-08-22 10:49
#1

Vissa djur (och vissa människor också, iofs) kan ha medfödda hjärtfel t ex, som gör att de plötsligt bara faller döda ner. Kaniner är extremt bra på att dölja smärta och andra sjukdomssymptom eftersom de är bytesdjur, och att visa sig sjuk är lika med att bli uppäten ute i naturen. Så om där var några tecken på dåligt hjärta så hade de varit i princip omöjliga för er att upptäcka. Sånt kan ju inte heller smitta till Serla, så därför kan ju hon vara helt frisk fastän Rasmus dog.

(Jag förutsätter att Rasmus inte var snorig, blodig om nosen etc, hade rejäl diarré osv, för då hade ni ju sett det. )

För Serlas del är det nog välkommet med en ny kompis, kaniner är väldigt sociala djur i motsats till vad man trodde förr, men det är inte alltid jättelätt att bara sätta ihop två kaniner bara sådär. Jag kan inte ge några bra råd om hur man gör, men det finns många här på forumet som har erfarenhet av liknande situationer och du får säkert många bra svar. Serla är säkert lite vilse nu efter sin förlust - kaniner skapar starka band till varandra - så hon behöver troligen lite extra uppmärksamhet från er nu ett tag. 

Lycka till! Det verkar som att ni gjort allt rätt, men det finns ju ändå alltid sånt man inte kan styra över.

FruJag
2014-08-22 13:33
#2

Tack snälla! Nej han var inte tydligt sjuk på nåt sätt. Lite fegare än sin syster men inget annat. Om det var hjärtfel så kanske han tillochmed skrämts ihjäl. Bor på landet o det är ju inte omöjligt att det traskat förbi nåt djur. Åskade o regnade en massa plus blåst där på dagen o natten så kan mkt väl skrämt honom rejält. Ska fråga om råd ang kompisen här. Tur det finns kompetenta personer med erfarenhet när man behöver det. Tack än en gång, mina skuldkänslor är lite liTe lugnare nu. Hjärtfel hade jag inte ens tänkt på. Ironiskt, jag som jobbar på en hjärtavdelning på sjukhuset o allt. :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

[kaninkul]
2014-12-20 14:13
#3

 Nästan samma sak hände mig i somras med en av mina två kaniner. Under dagen hade kaninen varit hur pigg och glad som helst och sen när jag ska ge kaniner mat som vanligt på kvällen ligger den ena kaninen helt still och vägrar att röra på sig. Mat ville hon inte heller ha.  Så jag tog upp henne i famnen och sedan somnade hon in lugnt. Jag fick en chock och visste inte vad jag skulle göra med henne och varför hon dog. Vi begravde henne fint i trädgården. Efter några veckor när vi skulle och vaccinera en annan kanin så berättade vi vad som hänt och då trodde veterinären att det helt klart var ett hjärtfel. (den kvällen då kaninen gick bort slog hennes hjärta väldigt svagt)

Det är aldrig kul att förlora ett djur men det är ju tyvärr sådant som händer <3

Fridaaaa
2014-12-20 19:03
#4

Var med om det för 2 dagar sedan, min ena hona låg i princip död så fick akutavliva. Vet inte vad som hänt, var pigg osv dagen innan 😕 Söker ny kompis till burkompisen så hon slipper vara själv. Ingen kan ersätta min älskade Viola, bara för att man skaffar ett nytt djur så ersätter man inte i mitt tycke

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[krysopras]
2014-12-20 23:35
#5

#4 Åh nej, inte Viola! Jag beklagar din sorg, Frida. 

Man kan aldrig ersätta ett djur med ett annat. Men man kan tack o lov älska många djur. Var och en individ är speciell och oersättlig.

Fridaaaa
2014-12-21 10:01
#6

#5 Min ögonsten 😕 Tack ❤️
Håller helt med dig! Och vissa individer fäster man sig extra vid även fast man älskar alla sina kaniner ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: