Annons:
Etikettbur-och-skötsel
Läst 954 ggr
jela96
8/10/14, 7:33 PM

Lite frågor

Hej hej!

Jag kommer snart förmodligen ha lite större plats då vi flyttar och funderar då på att köpa en till kanin så jag har lite frågor om att ha just två kaniner :)

1. Går det att ställa burarna på varandra om man tex. sätter ihop dom med buntband för att det ska vara stadigt?

2. Jag har ju en killkanin och funderar på en liten tjejkanin nu. Min Milton är 9 veckor gammal funkar de och ha en hona och hane tillsammans när de är såpass små och köpa en ny bur om kanske en månad? Eller är det bättre och ha två kaninhanar? Vet att de inte ska vara tillsammans när de är äldre men är det samma sak när de är små?

Tacksam för hjälp :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
dorishermelin
8/11/14, 10:38 PM
#1

Det går oftast bra att ha burarna på varandra. Och du bör köpa en nybur direkt till den nya kaninen då hanarna kan bli könsmogna vid tidig ålder.

velenoso
9/11/14, 3:39 PM
#2

Man brukar väl generellt säga att den lättaste kombon är en kastrerad hane och en hona. Alla kaniner kommer ju faktiskt inte överens med varandra. Men oavsett ifall du skaffar en hane eller en hona så bör dem ha separata burar från början. Det kan ta tid innan de lära känna varandra och uppskattar varandras sällskap så i början kan det lätt bli slagsmål.. Sen kan man heller aldrig vara säker på exakt när en kanin blir könsmogen så bättre att ta det säkra före det osäkra. Om du känner att du står ut med att vänta så kanske det är bättre att låta Milton (så gulligt namn förövrigt) bli större och kastrera honom för att sedan skaffa honom en vän? På så sätt slipper du riskera att det blir oväntade ungar. Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: