Annons:
Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 3845 ggr
fridahedstroom
3/31/14, 8:21 PM

Nafsar,biter osv

Hej! Min nu snart 6 månader gamla hona är väldigt tjurig. Hon nafsar på en när man bär och gosar med henne. Hon attackerar när man gör nånting i buren och hon börjar typ morra, gny eller liknande. Jag vet inte va detta är kan nån snälla hjälpa mig?!

Annons:
[neptunens]
3/31/14, 8:30 PM
#1

Tonårstrotts maybe? 🙂

[Tilde]
4/1/14, 10:00 AM
#2

Ja hon är i tonåren, så det kan vara hormonerna som spökar. Min ena hane var extremt jobbig i tonåren då han skvätte hejvilt och nafsade när man hade honom i knäet. Nu har det blivit bättre, men känner han lukten av en annan hane (sin pappa som jag också äger) så får man räkna med en liten urinfontän. 😂

Fortsätter beteendet kan man överväga att kastrera kaninen. Det är dock ingen garanti, men många blir av med hormonbetingade beteenden.

Bunnydonna
4/2/14, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej!

Har en underbar dvärgkanin på 2år. Det är en hona och är en mycket bestämd dam. Hon gillar att rulla med bollar, springa runt gardinlängderna så att de smeker henne över ryggen. När jag sitter vid datorn kommer hon och bufflar med nosen på mina fötter eller så ställer hon sig på bakbenen och bufflar en på låret. Kommer och hoppar upp i soffan när jag ropar på henne. Lägger jag mig på mattan där hon ligger utsträckt och klappar henne börjar hon att slicka och putsa på en i ansiktet och håret. Ja, listan är lång. Men, hon kan morra åt mig när jag tagit ut henne ur buren för att göra rent, eller ska sätta på henne selen så kan hon nafsa åt mig. Rådet jag har fått är att vara lika bestämd tillbaka och låta henne vara i fred om hon har dagar som inte är bra. Molly var besvärlig kring 5mån upp till 9mån sedan blev hon mer harmonisk. Det är många som tyvärr tröttnar på sin kanin när de kommer i tonårsfasen och gör sig av med den för att de inte vet vad deras kanin går igenom. Ha tålamod och ge kärlek till henne så kommer du att få kärlek tillbaka. Älskar min Molly!

Lycka till! Donna

Denise.E
4/4/14, 9:55 PM
#4

Och BAAAM där beskrev du min dam :) #3

kitkat_
8/11/14, 7:24 PM
#5

Har en 3månaders kille hemma som har börjat nafsa på kläderna när man håller honom eller när han sitter i knät. Han attackerar händerna när man röjer i buren också. Är detta tonårstrots fast han bara är 3månader tro? Hur får man bort beteendet? När han nafsat mig när han sitter i knät har jag putt bort han. Men hur ska man göra? Skälla på han?

[Tilde]
8/11/14, 7:38 PM
#6

#5 Låter som det, han kanske nyligen blev könsmogen? :) Säg skarpt nej eller knuffa lätt till honom om han beter sig illa. Det kan såklart ta ett tag innan han förstår att han gör fel. Vissa växer först ur det när de blir vuxna, tyvärr.

Annons:
kitkat_
8/12/14, 6:38 PM
#7

Tack #6 Ringde och hörde med uppfödaren som trodde att han beter sig så för han vill testa mig (han har bott hos mig 1vecka). Så precis som en hund som testar så ska man säga till honom och absolut inte vara rädd för honom , men det är svårt för det gör ju så jäkla ont att bli biten :p Testade idag med att stå kvar när han attackera (hade tjocka strumpor och handskar på) och han lyckades ju inte skrämma bort mig så han såg lite snopen ut :) Tror det gör susen att inte visa sig rädd och stå kvar/hålla handen kvar när han försöker skrämmas. Jag hoppas träningen hjälper. Så tråkigt att ha en kanin som ska hålla på så. Hittade bra info på kaninmagazinet också :)

kitkat_
8/23/14, 9:11 AM
#8

Hej! Har jobbat med min kanin nu i 2-3v med hans beteende men det blir bara värre :( Han har attackerat mina ben och händer (utanför bur) och jag har putt bort han och sagt nej och ibland bara stått still (när jag har tjocka skidstrumpor påmig…) men det hjälper inte. Han är väldigt opålitlig och är snäll ett tag men sen gör han bara sina attacker mot mig (inte min sambo). Igår var det fruktansvärt, han bet mig rejält i benet när jag gick förbi han och jagade mig och bet hysteriskt, min sambo fick slita han ifrån mig! Jag var helt chockad! Har aldrig haft en sån här kanin. Jag är rädd för han och vill inte ha han kvar :( Är han född med något fel eller går detta över? Kan ju inte skänka bort en kanin med detta beteeendet heller :(

[Tilde]
8/23/14, 1:57 PM
#9

#8 Usch vad jobbigt! :( Det är jättesvårt att säga vad beteendet beror på. Hur bor han? Har han en bur? Vet att vissa kan bli lite aggressiva när de är frigående och inte har en bur som sitt eget revir..

Jag tycker du ska höra av dig till uppfödaren igen och höra med henne/honom. H*n vill nog veta om kaninerna från uppfödningen blir aggressiva. Kanske kan h*n hjälpa, eller i värsta fall hjälpa till att avliva kaninen om beteendet fortsätter. 😕

[Sockertoppens_kaniner]
8/23/14, 3:47 PM
#10

Vissa kaniner är och förblir aggressiva, så är det tyvärr. :( Alla är ju individer och vissa lämpar sig inte som sällskapskaniner. Jag har själv en kanin som har varit aggressiv hela sitt liv, och det går inte att ändra på. Hon glimrar till ibland men hon är ingen kelen dam. Vill bestämma helt själv och är mycket vaktande i hennes revir. Jag har accepterat att hon är som hon är och skulle sakna henne för mycket om jag hade sålt eller avlivat henne. Men du får ge det några månader till, tycker jag och blir det inte bättre får du väl tänka över beslutet att ha henne kvar. Lycka till!

kitkat_
8/27/14, 9:27 PM
#11

I måndags pratade vi med uppfödaren som sa att det lät väldigt tråkigt att det blivit såhär. Hon frågade om vi ville pröva en annan och jag tror det är bäst. Så man inte avslutar kaninägandet med dålig känsla. Så vi bad henne välja ut de lugnaste :) Det blev en rexpälsad dvv, :) Faktiskt en av de vi tittade på först! Studs som vi fick lämna skulle undersökas och dom skulle testa lite miljöombyte, völdigt stor bur etc. Ev kastering. Det kan hjälpa med ett miljöombyte men fungerar inget av de fpr dom avliva honom tyvärr. Känns skönt att veta att han får en andra chans! Och precis som oss kan de också ha psykiska sjukdomar så man vet ju inte hur hans fall är än. Den nya Sid, är försynt men nyfiken :) jag hoppas det kommer fungera bra. Funderar på att kastera honom för att han inte ska börja vakta revir eller så senare. Får se. Men skönt att det löst sig :)

[Tilde]
9/3/14, 6:46 PM
#12

#11 Vad skönt att uppfödaren var så hjälpsam och ni får testa med en annan kanin :) Hoppas det går bra den här gången och att den aggressiva lugnar ner sig efter miljöbytet. Håller tummarna! 🙂

[Lollo1402]
9/8/14, 4:26 PM
#13

#11 Möjligen att ni köpte på teddytassen?

Annons:
juliacarlsson
11/5/14, 1:53 PM
#14

#13

Är teddytassen inte att rekommendera? eller vad menar du?

[Lollo1402]
11/6/14, 6:36 PM
#15

#14 Nej, de har en sådan "garanti". Kände igen det då jag har köpt min kaninkille där.

Upp till toppen
Annons: