Annons:
Etikettallmänt
Läst 17066 ggr
Nouvel
2013-07-11 22:51

Göra kanin kelig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har haft min dvärgvädur i snart en vecka. Han är inte alls rädd för mig längre och hoppar gärna upp i knät när jag har pellets i handen. Ibland hoppar han upp ändå, men hoppar ner såfort han inser att jag inte har mat i händerna. 

Han sprattlar inte när jag lyfter honom, men såfort jag ställer ner honom i exempelvis knät så vill han hoppa därifrån. Har även försökt lägga honom på rygg i knät, men han ligger några sekunder innan han sprattlar och åter hoppar iväg. 

Så hur gör man för att öva kaninen på att bli kelig? Hur får man honom att vilja stanna i knät, eventuellt ligga på rygg, även när jag inte har godis till honom?

Han ligger och står kvar när man klappar honom då han inte är i knät, och han lägger sig gärna på rygg på golvet. 

Han är snart 9 veckor. 

Jag är väl medveten om att knappt en vecka är alldeles för tidigt för att han ska vara kelig, men jag är nyfiken på vad man kan göra för övningar.

Tacksam för svar av er experter :)

Annons:
[Tilde]
2013-07-14 11:01
#1

Det tar ofta tid för en kanin att lita på sin ägare. Jag har en kanin som kom från en dålig uppfödare (jag räddade henne från att bli ormmat) och hon har aldrig varit kelig, utan undvek mänsklig kontakt den första tiden. Nu, efter ett år att ha bott hos mig så älskar hon att bli klappad, hon kommer på inkallning och är superhärlig! 🙂

Ingen av mina kaniner gillar dock att bli lyfta eller tvingas sitta i ens knä. Det är ju onaturligt för dem. Men lär de känna sin ägare så kommer de att vilja hoppa upp i ditt knä för att få din uppmärksamhet. De kommer också att komma fram till dig och pussa på dig och liknande. :) Allt handlar bara om att bygga upp ett förtroende och att umgås mycket med din kanin.

Jag har märkt att kaniner blir snabbare tama om de bor inomhus. Skulle därför vilja ha en innekanin, men sambon gillar inte det förslaget, tyvärr… 😛

Måste dock tillägga att alla kaniner inte blir extremt keliga. Det har väldigt mycket med personlighet att göra också.

Nouvel
2013-07-15 00:22
#2

Tack för svar! :) 

Min kanin ska bli frigående inomhus, men just nu har vi honom i en stor hage i vardagsrummet. Idag har vi haft honom i exakt en vecka! ^^ Han var suuperrumsren i början, men nu har han börjat busa runt med att kissa precis utanför kisslådan :((( 

Nåja. Han låter oss klappa honom, inga problem. I synnerhet när han äter så kan man göra vad man vill x) Men än har jag inte sett några tecken på att han njuter av att bli klappad. :( Han springer inte undan, men han är alert och typ.. verkar inte bry sig om att vi klappar :S 

Men ja, har bara haft honom i en vecka nu ^^'

[Tilde]
2013-07-15 10:16
#3

#2 Ja ni har som sagt inte haft honom länge, ge honom tid att vänja sig vid kel och gos så kommer han tillslut att frivilligt hoppa fram till dig för att bli klappad. :)

slarvigt
2013-07-16 11:39
#4

Jag säger som Tirin: det kommer :) Sitt på golvet i hagen och klappa lite när han kommer fram för att "kolla läget", men "jaga" honom inte. Kanske ge en liten bit godis ibland också :)

Att ligga på rygg gillar dock ingen kanin. De kan ligga stilla och se ut som om de är avslappnade, men de är egentligen så rädda att de hamnat i en typ av trans som i längden inte är bra för dem. Man kan behöva vända dem på rygg ibland när man hälsokontrollerar eller klipper klor, men annars ska man undvika det.

Nouvel
2013-07-16 14:28
#5

Ah! Tack för svaret :) Läste precis igår att det var en sorts "trans", man lade kaninen i. Vissa sidor skriver det dock som att den är avslappnad och sover. En annan sida jag läste på uppmuntrade till och med till det :S  Jag visste inte att det inte var bra. 

"http://kanin.ifokus.se/articles/4d717519b9cb462239085d57-kaninens-sprak"  På den länken förskönas ju också att ligga på rygg som att kaninen är "Väldigt avslappnad och trygg". :S  Men jag ska sluta utsätta min pojke för det ^^

Det har gått över en vecka nu, och jag har ett fåtal gånger lyckats få honom att kura ihop sig när jag klappar och småtugga med tänderna, det är ett bra tecken va? :) Läste också att dom kan tugga om de inte mår bra, men att det då är högre och att dom gör det… av sig självt, utan att man klappar. 

Han är fortf inte så kelsugen dock, och jag tror att han ser mig som "Hon som kommer med mat". För han är helt orädd för mig; hoppar gärna upp i mitt knä och ställer sig ibland på bakbenen där och tittar bedjandes på mig, men får han ingen mat så hoppar han iväg och äter på annat. Får han mat så kan han sitta i knät och låta mig klappa hur mycket jag vill… bara för att sedan skutta iväg när maten är slut :S Ibland har han bitit i mina fingrar och kläder när maten tar slut.  (Han har ALLTID tillgång till mängder med hö, så han kan ju omöjligt vara hungrig.. :S Bara en gottegris. )

slarvigt
2013-07-16 17:12
#6

#5 Ja, jag har också läst det. Det kan ju verkligen se ut som att de är avslappnade också!

Det låter ju som att det går framåt :) Tuggandet med tänderna är som att "spinna" typ, ja, så det är ju verkligen ett gott tecken :)

Annons:
Nouvel
2013-07-17 00:48
#7

Men är bitandet normalt? :(  Han gör det ju inte för att vara elak tror jag, han är ju inte rädd för oss och han hoppar frivilligt upp i knät. Står gärna vid gallret i hagen och tittar på oss, och ställer sig på bakbenen - bedjandes efter något gott att äta…  Men nu har det blivit mer av bitandet när man inte har mat :( När man bara sitter och försöker klappa, så kan han lukta på händerna efter mat och sedan bita till. Fast inte så hårt att det gör jätteont, det känns mer som att det nyper till.  :( Blir ju ganska ledsen när han gör så.

slarvigt
2013-07-17 00:59
#8

#7 Jag skulle gissa att han gör så för att få din uppmärksamhet - "ge mig mer godis!", typ. För att släcka ut ett sådant beteende är det bästa att INTE ge kaninen den uppmärksamhet som den vill ha. Inte putta bort den, inte rycka till, inte titta på den. Då lär den sig förhoppningsvis tillslut att inte göra så. Kanske kan det också vara bra att skära ner på godiset som den äter i famnen ett tag och se om det hjälper?

Nouvel
2013-07-17 01:45
#9

#8 Det är egentligen mest pellets han får som "godis" av mig. Den dagliga dosen han får i skålen äter han upp på momangen! Han älskar verkligen pellets :S 

Och jag har försökt dra ner på det. Igår och idag gick jag mest in och klappade honom utan att ge mat varje gång. Men den uppmärksamhet jag får av honom är ju mest för att han letar pellets xD 

Jag ska testa att inte mata honom ur handen på ett tag. Bara ställa fram skål. 

Ska hålla er uppdaterade! :)

slarvigt
2013-07-17 10:18
#10

#9 Ja, de ska inte äta så mycket pellets, men det har du kanske koll på? :) 

Lycka till! :D

Fridaaaa
2013-07-17 13:58
#11

#7 Bitande anser jag inte är normalt, nafsade däremot kan de göra för att vilja ha uppmärksamhet eller bus

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
2013-07-17 14:10
#12

#11 Det ts beskriver låter ju som nafsande?

Fridaaaa
2013-07-17 14:16
#13

#12 Hon skrev "bitandet" i #7 😉 Var det jag syftade på.
Inte läst exakt alla kommenterarna (satt vid mobilen)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Nouvel
2013-07-17 15:12
#14

#13 Det är en bra idé att läsa inläggen innan man kommenterar ;)  Det är ett sorts nafsande antar jag, men man känner tänderna så jag vet inte om det ska kallas bita eller inte. I inlägg #7 skrev jag om du ens läste hela, att det inte gjorde ont.

Fridaaaa
2013-07-17 23:28
#15

#14 läste huvudinlägget och som jag skrev: satt vid telefonen = liten skärm = jobbigt plus segt att läsa alla kommentarer ;) Sedan är jag sådan med: bita & nafsa är två skilda = man får skriva det som det verkligen är, annars kan det ju bli missförstånd :) Det är inte exakt alla gånger man har möjlighet att läsa exakt kommentarer :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whatsupdoc?
2015-11-18 20:15
#16

Jag har en liten 1-årig dvärgvädur & jag är lite nyfiken själv på hur jag ska göra. för & få lilla Charlie att vilja vara i mitt knä. Vad är lättaste knepet(förutom mutor, ha ha)?

Upp till toppen
Annons: