Annons:
Etiketttävlingar-och-lekar
Läst 3311 ggr
[_annaH]
2013-01-08 13:48

TÄVLING: Ditt bästa aktiveringstips

Nu är det dags för en tävling här på Dvärgkaniner, där du som medlem bidrar med ditt bästa aktiveringstips för kaniner. Det kan vara aktivering inomhus och utomhus.

Reglerna är enkla:

* Max 1 bidrag per person
* Det är ej tillåtet att byta, det bidraget man skickar in, är det som      gäller.
* Man får lägga in en bild i samband med bidraget, OBS! Bilden får inte  ersätta tipset, text måste finnas med.
* Du ska vara medlem på dvärgkaniner
*  Bidragen får inte vara allt för lika varandra, detta för att det ska  underlätta för oss när vi väljer ut bidragen till röstningen.
* Inga onödiga kommentarer i tråden. Har ni frågor kring tävlingen kontakta Sajtvärd eller Medarbetare. Övrigt tas via PM.
* Har ni bild med i bidraget ska bilden vara tagen av dig, eller  ha tillstånd till att använda bilden.

Ni skickar in erat bidrag i denna tråd, tävlingen avslutas den 28 Februari 13:00, bidrag efter avslutad tid räknas ej.

Vinnaren får ett presentkort från: Mitthusdjur
Andra plats får 2 månader Insider.

MittHusdjur.se

Annons:
molle10
2013-01-15 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mitt tips är trickträning, något som för det mesta går hem hos alla kaniner. Det är också väldigt lätt att lära sin kanin tricks. Bli aldrig arg på kaninen, det hjälper inte. Det viktigaste är att ha roligt!

Man kan trickträna sin kanin både med och utan klicker, men det är en fördel att ha klicker då det inte alltid låter likadant när man berömmer med rösten. För att lära sin kanin hur klickern fungerar så klickar man samtidigt som man ger kaninen godis efter att kaninen har gjort något bra. Detta upprepar man och tränar in tills kaninen lärt sig att klickern är positivt. Sen när man har lärt att klickern är beröm kan man trappa ner på godiset och behöver inte ge efter varje trick.

Här kommer lite tips på trick som man kan lära sin kanin:

Stå upp: Vid denna övning ska kaninen ställa sig upp på bakbenen. För att lära in tricket håller man en godisbit över kaninen och låter kaninen sträcka sig efter godiset. Lägg sedan till ett kommando som "stå", "upp" eller liknande. För att sen bara kunna säga kommandot.

Snurra runt: Här ska kaninen snurra runt i en cirkel. Innan kaninen har lärt sig det inövade kommandot kan man locka med godis.

Slalom: Slalom är ett trick där kaninen ska gå emellan dina ben samtidigt som den följer godiset man lockar med.

Gå på bakbenen: Detta tricket är samma i början som "stå upp". Men man ska sen lära kaninen att gå på bakbenen. Ett trick som tar lite längre tid att lära in.

Sen finns det såklart fler tricks att lära sin kanin, det är bara fantasin som sätter gränser.

aggabagga
2013-01-19 11:56
#2

Mitt bästa tips är enkelt. Man behöver ingen speciell utrustning, det är bara att bygga upp vänskap mellan dig och kaninen. Det handlar såklart bara om att mysa med den, och få den som en vän. Det finns inget bättre än att bli en hjälte och en livslåg vän för kaninen. ;)

 

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

tesushie
2013-01-25 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mitt bästa tips är gå ut och gå med din kanin .

instruktioner: Se till att ha en sele som passar och ett långt koppel, 2 meter rekommenderas.  ju längre koppel man har, desto friare kan  kanin skutta runt. Är din kanin inomhus året om kan du inte ta ut den lika ofta på vintern, är det plusgrader kan du låta den vara ute i ca 10 minuter någon gång ibland, märker du att kaninen fryser ska du ta in den direkt.

Vill du absolut inte ta ut den eller om det är vädigt kallt väldigt länge går det precis lika bra att ta ut kaninen inne i ett rum eller så, se bara till att den är någorlunda rumsren och att du plockat bort alla farliga saker som en kanin kan skada sig på.

något anat som är mycket uppskatat av kaninen om du har den springandes fritt i huset/ägenheten är att lägga ut oika sorters leksaker  exempevis en aktiveringsboll som du kan ha mat/godis och låta kaninen lista ut hur den får ut maten.

Du kan även lägga ut en filt eller sjal som du gömmer godis i eller en leklåda  som är en leksak som kaninen kan ha roligt länge med och som aktiverar kaninen på alla de sätt som står beskrivna ovan. Det enda du behöver är en flyttkartong (eller annan stor papplåda), en filt, lite söndrig kartong/papp, kanske en papperspåse eller två, hö och godsaker.

Filten som läggs i botten  finns bara där för att skydda lådan från eventuella kissolyckor. Alltså är den inte ett måste, men kan vara bra för lådans hållbarhet. Min lilla sötnos älskar allt detta särskilt leklådan <3

ps. på sommarn om du går ut och går med kaninen och du vill att kaninen ska få jobba mer och bygga muskler är det bra att springa i uppförsbackar. Branta backar är väldigt bra för benstyrkan medan backar som inte är så branta är bättre för konditionen.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Sara1214
2013-01-25 15:23
#4

Mitt tips är att hoppa med kaninen:) Kaniner Kan bli riktigt duktiga i hoppning! Det ända du behöver är ett sele som passar din kanin och ett eller flera hinder. Hinder kan du hitta på en vanlig djuraffär eller blocket kanske. Man kan också hitta på hinder själv:) vara lite fantasifull. Hoppning är väldigt roligt eftersom att du och kaninen brukar tycka det är super roligt! Kaninen får beröm när den klarar ett hinder/en bana.ge den lite godis m.m. Detta är väldigt bra för kaninen och roligt alltså ett bra aktiverings tips. En bild kommer eftersom jag inte kan ladda ner från mobilen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[Bambis]1
2013-01-26 12:10
#5

Mitt bästa Aktiviterings sätt är: Om man har en kanin hage som har galler i botten kan ju inte kaninen gräva.Så därför kan man laga en liten eller stor låda som dom skulle kunna gräva i. Vad man behöver: -Spikar -brädor eller plankor Om man inte vill laga en egen låda så kan man ju alltid köpa en plast-låda eller nån annan sorts låda. Vad man kan ha i lådan,så kaninerna kan gräva: -jord -sand -torv -mm. Om man vill att kaninen skall kunna sova där istället så kan man ju ha: -spån -Hö/halm -mm. Mina kaniner älskar värkligen att gräva i en sån låda! :D

MalinFrosch
2013-01-27 18:35
#6

Mitt bästa tips är att bygga en labyrint till din kanin!
Detta tips är kanske mest till er som har innekaniner, men det går ju bra att fixa labyrint i rasthagar och så också :)

Om man vill vara väldigt avancerad så kan man bygga i spånskivor eller något annat trämaterial men jag brukar bygga i papp. Jag kom på detta efter en flytt och vi hade en hel massa flyttkartonger till övers. Det går också bra att använda skokartonger eller andra kartonger.

Du behöver:
Kartonger
Sax
Tejp

Sätt så många kartonger du har bredvid varandra och tejpa ihop dem så de sitter ihop. Klipp sedan hål mellan kartongerna så kaninen kan gå emellan dem. Klipp också en ingång till labyrinten och en utgång. Ha vissa kartonger med tak och vissa utan eller kanske med bara ett litet hål så kaninen kan sticka upp ett huvud.

Detta var en storfavorit hos min förra kanin då jag hade en labyrint som tog upp ett helt rum (innan föräldrarna tröttnade och jag fick ta bort den :P ) och min nuvarande kanin älskar när jag gör mindre varianter av denna så hon får springa runt i. Hon kan hålla på hur länge som helst och springa runt där i eller gömma sig i något "rum" i labyrinten.

Man kan om man vill gömma pelletsbitar i några av "rummen" i labyrinten för att öka intresset ännu mer hos kaninen.

Annons:
[Rabbitte]
2013-02-22 01:44
#7

KANINLAND

Även om min kanin alltid har saker att sysselsätta sig med i buren så behöver han lite annorlunda aktivering när han kommer ut och detta gör jag genom att ta ut honom i det så kallade kaninlandet – han och mina tidigare kaniner älskar det! 

Grunden för kaninlandet är ett skuttvänligt underlag så som en matta, en tunn madrass, eller en filt.

2-3 kartonger utgör en bra start (jag använder oftast flyttkartonger, antingen som de är eller så halverar jag dem i storlek). Varje kartong har en egen utformning – variation förnöjer! Exempel på olika kartonger:

  • Kartong 1 gör jag lite extra hål i väggarna och petar in flikarna så kaninen har något att bita tag i – en början till ett nytt fönster i kartongen kanske?
  • Kartong 2 lägger jag färskt hö blandat med sönderrivna kartongbitar (ofta de restbitar som blir kvar när jag klipper de andra kartongerna) men också sönderrivna pappkassar från mataffären går bra.
  • Kartong 3 sätter jag en gren (från äppelträdet på tomten) så kaninen får gnaga sig igenom. När han gjort det tar jag bort pinnen och belöningen väntar inne i kartongen vilken kan vara en godbit så som en torkad äpplebit och favorithanduken – man måste ha något skönt att vila på efter ett sådant pass!

När vilostunden är över brukar jag ha flera leksaker på mattan runt omkring kaninen. (Jag köper sällan kaninleksaker utan jag gör dem själv och det blir alltid uppskattat, samt att det är riktigt roligt att lägga ner tid och kärlek på dessa leksaker och sen se kaninen hålla på med dem). Fantasin sätter gränser för leksaker - så länge det är säkert för kaninen.

Några idéer på leksaker

  • Toalettrulle med godis fungerar alltid, både som en utmaning för kaninen att tugga i och kämpa lite för godsakerna, men också som en kastleksak. Jag brukar klippa 4 hack i varje ände så det blir 4 flikar, lägga godiset i mitten och vika in flikarna.
  • Pappkasse med hö är riktigt rolig att se kaninen leka med. Jag brukar ta en pappkasse och dela den på mitten så den inte blir så stor (den ska vara ungefär lika stor som kaninen) klippa små hål runt om och sen fylla den med färskthö. Kaninen brukar kasta den i luften, tugga och riva igenom hålen.
  • Klädnypa med godsak brukar jag antingen hänga i ett snöre eller sätta fast i en av kartongernas kanter så kaninen får sträcka sig efter en godsak.
  • Rep med knutar blir en utmärkt leksak att kasta omkring med eller bita på. Ibland borrar jag hål i träklossar och fäster på repet, mellan knutarna, så finns det lite extra att gnaga på.
  • Ett hinder gjort av hushållsrullar ihopsatta som ett H bidrar till lite extra skutt mellan leksakerna.
  • En pappersboll är nog den mest simpla leksaken man kan göra, bara skrynkla ihop ett papper till en boll och kaninen brukar bita och kasta med den.
  • En trappa av böcker (böcker du inte är rädd om rekommenderas) stapla böcker – flera bredvid varandra och så på höjden med jämna mellanrum blir en utmärkt trappa.
  • Grävhörna behövs alltid och jag brukar använda en vanlig låda i plast och lägga i gamla handduks- och filtbitar vilket fungerar utmärkt att gräva och bita i.
  • Plastburkar av den mindre sorten är alltid populärt att kasta runt med och gömma godsaker i.

Givetvis gör jag inte alla kartonghus och leksaker varje gång det är dags att leka i kaninlandet utan de tas fram dagligen och ibland förnyas de eller förbättras🙂

[_annaH]
2013-03-01 10:50
#8

Tävlingen är nu avslutad. Vi kommer nu att välja ut en vinnare. Håll utkik här på sajten, vinnaren kommer att presenteras i en artikel tillsammans med sitt bidrag! 

Sara1214
2013-03-01 10:59
#9

Kommer ni skicka pm också?:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[_annaH]
2013-03-01 11:02
#10

#9 Ja det gör vi  :)

Sara1214
2013-03-01 11:08
#11

#10 vad bra! :)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
2013-03-01 15:15
#12

Har ni valt än? Ser inte i så fall:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
2013-03-01 16:34
#13

Eller? Har ni? :D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Annons:
[_annaH]
2013-03-01 17:17
#14

#13 Nej inte ännu. Det kan ta ett par dagar, men som sagt det kommer upp en artikel och vinnaren meddelas även via PM.

Sara1214
2013-03-01 17:23
#15

#14 ok vad bra;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: